Ciclistes N-II

L’aixecament de barreres i la reutilització dels peatges com a plantes fotovoltaiques consoliden el projecte de pacificació de l’N-II. Foto: Carola López/ACN

L’aixecament de les barreres de la C-32 el setembre passat va marcar un abans i un després en clau de mobilitat al Baix Maresme. La fi a 52 anys de peatges tornava a posar sobre la taula de les autoritats la llargament reclamada pacificació de l’N-II. Des d’aleshores s’han produït diversos moviments de la Generalitat encarats a consolidar aquesta aposta per un canvi modal a la comarca, com la retirada de part de l’estructura dels peatges o l’aprofitament dels mateixos per instal·lar-hi plaques solars. En paral·lel, però, també els consistoris afectats han començat a treballar amb aquest horitzó.

L’Ajuntament de Premià de Mar és una d’aquestes administracions locals que ja ha iniciat diversos tràmits en aquesta línia. Segons informa l’executiu encapçalat per Rafa Navarro en un comunicat, el consistori està centrant els seus esforços en la creació d’un equip de treball compartit amb els governs de Cabrera de Mar, Vilassar de Mar i el Masnou per coordinar les diferents mesures a aplicar a nivell local per avançar en la pacificació d’aquesta artèria comarcal.

Per altra banda, l’administració premianenca també col·labora amb el municipi veí de Premià de Dalt per aportar millores al nou enllaç amb la C-32 que vol impulsar el Govern català. En aquest sentit, també des del Consell Comarcal del Maresme s’està fent un seguiment i un control del projecte de pacificació sota les directrius que es van consensuar al Pacte per la Mobilitat del 2020.

En la mateixa línia, l’Ajuntament de Vilassar de Mar ja ha iniciat petites actuacions en punts concrets del seu terme municipal, com la millora de la seguretat viària a la intersecció del Camí del Crist amb l’N-II. Aquestes obres –consistents en el repintat del tram i les seves senyalitzacions– incloïen la introducció de diversos elements per disminuir la velocitat dels vehicles en previsió de la més que possible afectació d’aquesta zona per part del projecte comarcal de pacificació, actualment en fase de redacció.

Els peatges, uns aliats?

Paradoxalment, una de les iniciatives més celebrades que afavoreix la pacificació de l’N-II és la preservació dels peatges. O més aviat la reutilització de la seva estructura. Parlem del projecte per transformar les ‘platges’ dels antics peatges en grans plantes fotovoltaiques. Aquesta actuació, promoguda pel departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat, requerirà una inversió total de 8,5 milions d’euros i serà capaç de generar fins a 20.000 MWh anuals, una quantitat d’electricitat que permetrà que tota la xarxa viària catalana sigui energèticament autosuficient.

Des de la Coordinadora Preservem el Maresme –que fa més d’una dècada que lidera la croada contra els peatges– recorden que la reutilització de les ‘platges’ com a plaques solars va ser iniciativa de les entitats i celebren la seva implementació. Tanmateix, alerten que, per aconseguir el canvi en la mobilitat desitjat, cal invertir per fer el transport públic més “ràpid, còmode i barat”.

Una N-II amb carrils bici i vorera ampla

La previsió és que la nova N-II només tingui un carril de circulació de vehicles en cada sentit, que estarà flanquejat per vies pedalables contínues que connectin el municipi de Montgat amb Mataró. També s’afavorirà el transport públic i es faran unes voreres més amples.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram