Obres litoral Maresme

L’Estat ja va fer obres per consolidar el litoral el 2020. Foto: J. Pujolar/ACN

Els municipis del Maresme han dit prou. Els greus estralls provocats pel pas del recent temporal Cèlia han tornat a posar sobre la taula la necessitat de prendre mesures per evitar que es puguin repetir uns incidents que cada cop semblen més habituals. Al centre de totes les mirades, el govern espanyol estudia la viabilitat dels diversos projectes que té entre mans per tal de minimitzar l’impacte de les inclemències meteorològiques en el litoral i en infraestructures cabdals com el servei de Rodalies.

“Si no s’inverteix, aquests problemes vinculats al canvi climàtic succeiran cada cop amb més freqüència. Cal que l’Estat es plantegi engegar un pla d’inversions en el transport públic de la comarca”, assenyalava amb contundència el president del Consell Comarcal del Maresme i alcalde de Vilassar de Mar, Damià del Clot, el passat 27 de març després d’una nova aturada de la circulació de la línia R1. Des de l’ens defensen que, si es vol evitar nous episodis d’incidències, s’han de prendre mesures urgents que permetin garantir el servei ferroviari a curt termini, com seria la consolidació de les desgastades platges perquè actuïn com a mecanisme natural de protecció de la catenària.

A l’horitzó, però, sembla clar que tard o d’hora s’haurà d’abordar la viabilitat del trasllat de la línia de Rodalies a l’interior, on no estaria tan exposada als temporals i tindria una menor afectació en el dia a dia dels veïns de la zona. Aquest projecte faraònic compta amb el suport dels consistoris de la majoria dels municipis del litoral metropolità i maresmenc afectats per aquesta problemàtica.

Una solució definitiva

Precisament, en la mateixa línia es pronuncia el Col·legi de Geòlegs de Catalunya, que considera que la mesura seria la solució definitiva per garantir un servei “eficient” a les poblacions i millorar la mobilitat a la comarca. En un comunicat, l’Observatori del GeoRisc –que depèn del col·legi– alerta que actualment l’acumulació de sorra i terres al litoral maresmenc és menor a la registrada en altres èpoques. Aquesta disminució està provocada principalment per l’increment de la freqüència, la intensitat i la durada dels nombrosos temporals i per l’acció de l’home.

“Si no s’inverteix, aquests problemes succeiran cada cop amb més freqüència”

Si sumem a aquesta situació l’augment progressiu del nivell del mar degut al canvi climàtic, el resultat és una pèrdua crònica dels mestres de costa. “Podem afirmar que la majoria de platges actuals i l’R1 en el seu traçat actual estan condemnades a desaparèixer”, assegura contundent l’Observatori en un comunicat, que considera que actuacions com els treballs de protecció que es van dur a terme el 2020 entre Mataró i Cabrera de Mar després del pas del temporal Glòria són només solucions que fan de pedaços.

Segons defensa l’agrupació de geòlegs, el trasllat de la línia de Rodalies a l’interior no només serviria per garantir la seguretat de la infraestructura, sinó que també permetria obrir els municipis al mar i ampliar la zona de platja, generant un ampli passeig marítim. “Cal una visió integral per reordenar el litoral i voluntat política per prendre decisions valentes Això significa adaptar-se als nous escenaris de canvi climàtic i de canvi global”, conclouen.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram