rodalies

Aragonès i Fernàndez durant la seva visita d’aquest matí a Gavà. Foto: ACN

La greu incidència que va patir la xarxa de Rodalies, en concret l’R2 Sud, el passat 1 de maig ha encès una polèmica entre el govern de la Generalitat i el de l’Estat. I és que aquest matí el president Aragonès ha visitat l’estació de Gavà acompanyat del conseller de Territori, Juli Fernández, per avaluar els danys de l’avaria que va provocar retards a la línia i va deixar penjats milers de persones.

“Aquest incident s’ha produït fa una setmana, i suposa un caos en el sistema de Rodalies que passa un dia sí, un dia també”, ha retret el president. En aquest sentit, ha destacat que una visita com la seva amb el conseller de Territori no hauria d’haver estat l’única de caràcter polític. “Lamento que el dia d’avui la ministra de Transports, Raquel Sánchez, no ho hagi fet, quan ho té al costat mateix de casa”, ha etzibat.

“Electoralisme”

La ministra Sánchez i exalcaldessa de Gavà, per la seva banda, no ha trigat gaire a sortir al pas de les declaracions d’Aragonès, les quals ha situat en el període preelectoral. En aquest sentit, Sánchez ha acusat el Govern de “pretendre utilitzar” la incidència a l’R2 Sud per “fer la seva campanya” electoral. “També per no parlar del que realment li correspon i no soluciona, com el caos generat pel que fa a les oposicions”, ha afirmat, en relació amb el caos organitzatiu d’unes oposicions al cos de la Generalitat.

La titular de Transports també ha assegurat que l’executiu central “treballa per solucionar i per millorar la xarxa ferroviària hi hagi o no hi hagi campanyes electorals en marxa”.

“Hem donat totes les explicacions, hem mobilitzat tots els recursos materials i humans per poder-ho resoldre”, ha defensat Sánchez.

Disculpes als usuaris

La ministra de Transports ha demanat de nou disculpes als usuaris afectats i ha “discrepat” amb Aragonès. “Partim d’una dècada de desinversions. Això no ho podem arreglar ni en quatre dies ni en quatre anys”, ha subratllat.

Explicacions que no convencen Aragonès, que ha aprofitat aquest matí per tornar a demanar el traspàs de Rodalies. “Ens fem nostra la veu que hi ha a Catalunya per assumir totes les responsabilitats en l’àmbit ferroviari, estem convençuts que per poc bé que es faci la gestió des d’aquí, es farà millor que la que es fa ara”, ha expressat el president.

Explicacions tècniques

Aragonès ha rebut les explicacions tècniques de la incidència de la mà del director general de Manteniment i Conservació d’Adif, Ángel Contreras, que ha detallat els punts on va registrar-se l’anomalia i que ha fet caure el sistema de comunicacions. “Es va produir una ruptura per fussió del fil de contacte de la catenària per sobretensió, el cable va caure sobre un senyal que va provocar que es cremessin uns cables i que això arribés a Gavà”, ha explicat.

Això va afectar els 8.800 metres de cable que hi ha a la zona, així com les targetes electròniques, els circuits o les senyalitzacions, mentre que el sistema electrònic s’ha derivat a laboratori per analitzar-ho, i d’entrada es creu que no ha patit danys importants. Mentre això passa, tècnics de l’ens analitzen tots els cables en una carpa instal·lada just al costat de la caseta, per determinar quins són aprofitables i quins han quedat totalment malmesos.

La teoria del llamp, no tan clara

Sobre què va provocar l’avaria, si bé s’havia apuntat inicialment que hauria estat la caiguda d’un llamp, caldrà que l’informe tècnic ho determini. “No és que hagi caigut un llamp a la caseta, aquells dies va ploure a Gavà, i en altres ocasions arreu de l’Estat es produeixen situacions així per situacions com actes vandàlics, però el tema meteorològic ha estat la primera hipòtesi”, apunta Contreras.

Com a altres possibles causes podria plantejar-se el pas d’un tren que hagi absorbit més energia de l’habitual, remarca, i d’entrada descarta que es pugui tractar d’un sabotatge o d’un intent de robatori de cable.

Una varia cada tres dies

Per altra banda, i segons ha publicat eldiario.es, la línia R2 Sud de Rodalies va registrar 148 incidències durant tot l’any passat, xifra que equival a pràcticament una avaria cada tres dies. Així ho publica el citat mitjà, després de fer una petició de transparència a Adif, qui gestiona la xarxa. Es tracta d’incidències considerades significatives i que van provocar almenys 100 minuts de retard en un o diversos trens

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram