Rodalies

El servei va quedar afectat gairebé durant tot el mes de maig. Foto: ACN

No va ser un llamp. Aquella primera hipòtesi del ministeri de Transports per explicar l’avaria del maig a l’estació de Rodalies de Gavà, que va degenerar en un caos ferroviari inèdit, ha estat finalment descartada pel darrer informe d’Adif, presentat avui i que assenyala que l’incendi que va provocar la incidència es va produir pel trencament d’un fil de la catenària.

El gestor ferroviari, a més, destaca en les conclusions de la seva investigació que al trencament del fil, un fet que, segons assenyalen, no sol tenir importància, cal afegir una vandalització del sistema de terra que havia de protegir les instal·lacions. I és que el fil trencat de catenària va caure sobre un senyal metàl·lic i va generar una sobrecàrrega elèctrica i posterior incendi, en estar les preses de terra afectades per un robatori que s’havia produït amb anterioritat. Adif assegura que es va revisar la instal·lació afectada el 26 d’abril, quatre dies abans de l’avaria.

Si bé és cert que Adif considera que el trencament d’un fil de catenària no acostuma a tenir repercussions, el gestor ferroviari reconeix a l’informe que aquest trencament es va produir per l’absència d’una peça. Ara bé, Adif no aporta cap explicació única a aquesta absència, que atribueix a causes meteorològiques, problemes en el seu muntatge o bé per la vibració que causa el pas dels trens.

Caos a la xarxa

A conseqüència de l’incendi, la circulació de l’R2 Sud va quedar greument afectada i durant unes tres setmanes hi van circular, de forma progressiva, un màxim de quatre trens per hora i sentit fins que el 20 de maig es va poder restablir el servei.

A la zona, els treballs es van allargar durant 18 dies per analitzar els danys i reparar la infraestructura. A més de reparar el fil de contacte, es van reposar vuit quilòmetres de cable, entre d’altres.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram