estació de Gavà

El caos a l’estació de Gavà a principis de mes. Foto: Àlex Recolons/ACN

“No podem demanar consciència ecològica si no oferim unes connexions que puguin competir amb la mobilitat privada”. Paraules profètiques que l’alcaldessa de Gavà, Gemma Badia, va pronunciar en una entrevista a l’Espai Línia un mes abans de la greu incidència a la línia R2 Sud de Rodalies que ha posat a prova els nervis dels usuaris del Delta durant tot el maig. Precisament, a causa d’una avaria a l’estació de Gavà, de la qual encara no se’n sap l’origen.

La normalitat es va recuperar el passat dia 21 de maig, tot i que els usuaris encara se’n malfien. “Avui es nota més fluïdesa, esperem que tot continuï bé”, explicava la Meritxell a l’ACN el primer dilluns de normalitat. Sigui com sigui, el cert és que els passatgers de la comarca han hagut de fer peripècies per aconseguir arribar a la feina o a estudiar. És el cas del Víctor Manzano, veí de Viladecans que es trasllada a treballar a Barcelona i que afirma, en una conversa amb Línia Mar, que ha hagut de recórrer a la mobilitat privada per poder arribar a la seva destinació cada dia. “O agafava el cotxe o no arribava a la feina”, reconeix el Víctor, que després tornava a casa en tren, trigant una eternitat.

I és que, sense anar més lluny, durant aquestes setmanes de caos a Rodalies el trànsit a la comarca ha crescut. Segons dades del Servei Català de Trànsit, la circulació a la C-31 s’ha incrementat un 21% aquest mes. Una xifra que prova que molts usuaris del transport públic han tornat al vehicle privat davant del caos a Rodalies, fent real l’avís previ de Badia, que va succeir al càrrec d’alcaldessa de Gavà a Raquel Sánchez, qui ara és la ministra de Transport i a qui mira tothom pels problemes que han patit -i que venen patint des de fa anys- les línies de Rodalies.

I no és per a menys. El Víctor relata aturades de fins a mitja hora a estacions com el Prat o Bellvitge, “amb molta gent” i passatgers perdent els nervis, si bé és cert que des del dia 21 “tots els trens passen a l’hora que toca”, segons reconeix. Tot i això, continua recelant del servei: “Aviam quant dura”.

Qui en dona fe és la Mercedes, una altra usuària que relata els problemes que va patir durant les tres setmanes d’incidències. “Molts dies ha estat una odissea combinant autobusos i tren per, de totes maneres, arribar tard a la feina”, lamenta aquesta passatgera.

Problema endèmic

Amb tot, els viatgers de la comarca fa mesos que pateixen incidències al transport públic. A les avaries i retards habituals de Renfe, cal afegir la problemàtica dels busos operats per Avanza, amb una flota envellida que ha provocat un mal servei als ciutadans del Delta. A més, els treballadors de la companyia han estat fins fa poques setmanes organitzant diferents jornades de vaga que han acabat de configurar un escenari de caos al sud del Baix Llobregat, en el qual el simple gest d’arribar d’hora a la feina ha estat un luxe.

Per tot plegat, aquesta campanya electoral la inversió del govern de l’Estat a Rodalies ha estat el cavall de batalla de partits com ERC o Junts, que han reclamat al govern socialista de Pedro Sánchez que posi més diners per mantenir la xarxa.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram