ZBE

Imatge d’arxiu d’un senyal a l’entrada de la Ronda Litoral de Barcelona. Foto: Aina Martí/ACN

La Llei de canvi climàtic i transició energètica del govern estatal, aprovada el 2021, obliga als municipis de més de 50.000 habitants a crear una Zona de Baixes Emissions (ZBE) per disminuir la contaminació i afavorir una mobilitat sostenible. La normativa estableix que els municipis que compleixen aquest requisit havien de tenir una ZBE creada abans del 2023, però som gairebé a finals del gener i Sant Boi, el Prat, Castelldefels i Viladecans no n’han posat en marxa cap.

Ara bé, no va ser fins al 27 de desembre passat que el govern estatal no va aprovar un reial decret on s’estipulen els requisits que han de complir aquestes àrees, un document que dona seguretat jurídica als ajuntaments, que es miren amb malfiança la suspensió de la ZBE de Barcelona per part del Tribunal Superior de Justícia el març. Tot i que la zona continua vigent, els tribunals consideren que s’excedeix en l’àmbit geogràfic.

A més, uns mesos després de l’aprovació de la Llei del canvi climàtic, el govern de l’Estat va enviar una guia als ajuntaments afectats amb directrius per posar en marxa aquestes àrees. Però tot i això, el Delta del Llobregat continua a l’espera de regular el trànsit més contaminant. I tenint en compte que les eleccions municipals són al maig, sembla que aquestes àrees no seran una realitat fins al següent mandat, a partir de l’estiu. De fet, des dels consistoris afectats indiquen que ja hi estan treballant i coincideixen a dir que les seves ZBE entraran en funcionament al llarg d’aquest any o bé el 2024.

I és que la implantació d’una ZBE implica, tard o d’hora, sancions i multes per als que se la saltin circulant amb vehicles contaminants a dins els seus límits. I qui serà, amb la campanya electoral a tocar, el primer alcalde que aixequi el braç per dir als seus veïns que no podran entrar a la seva ciutat amb el seu vehicle antic?

Feina conjunta

Des dels ajuntaments asseguren que treballen en l’elaboració de l’ordenança corresponent per fer efectives les zones de baixes emissions, i detallen que s’està fent una feina conjunta amb l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) per implantar-les a l’uníson i amb les mateixes característiques, gràcies a la injecció de diners que suposen els fons Next Generation. En aquesta línia es mouen des de l’Ajuntament de Viladecans, des d’on indiquen a aquesta publicació que, malgrat que treballen pensant a implantar la ZBE durant la segona meitat d’aquest any, tot dependrà del consens metropolità. Això és el mateix que afirmen des de l’Ajuntament de Castelldefels, que està treballant amb l’AMB i la resta de municipis del Baix per crear la ZBE a la vegada. Amb tot, calculen que entre finals d’enguany i principis de l’any vinent podria estar en funcionament.

Una de les qüestions que posen sobre la taula els ajuntaments del Delta és la necessitat d’obtenir una dotació tecnològica capaç de controlar amb sensors les entrades i sortides de vehicles dels municipis. Des de Sant Boi al·leguen que aquest aparellatge està en procés de licitació i que tenen previst aprovar l’ordenança que reguli la seva ZBE a l’últim trimestre de l’any, per tal que pugui ser una realitat a finals d’enguany o bé a inicis del 2024.

Per la seva banda, des del Prat informen que també estan preparant la tecnologia necessària per desplegar aquestes zones i que estan estudiant l’àmbit d’aplicació de l’ordenança i les moratòries i exempcions per a determinats vehicles. Amb tot, el consistori pratenc preveu tenir aprovada la norma “els pròxims mesos” perquè la ZBE entri en vigor “els pròxims anys”. Respecte de l’impacte de la normativa, des del Prat sostenen que el nombre de vehicles afectats serà de menys del 10%.

Per la seva banda, la Generalitat va pactar fa uns mesos amb les ciutats catalanes de més de 20.000 habitants perquè implantin les ZBE abans que s’acabi el 2025. En aquest grup, de fet, hi ha Gavà. Sense anar més lluny, l’alcaldessa Gemma Badia va expressar fa uns mesos que Gavà implementarà la ZBE abans que finalitzi el 2025. A més, Badia va assegurar que el primer trimestre del 2024 es concretarà l’àmbit d’aplicació i que hi haurà períodes de transició per adaptar-se a la norma.

De moment, però, caldrà esperar per veure en funcionament al Delta unes zones creades per limitar la contaminació del trànsit rodat, que segons el Consell Superior d’Investigacions Científiques (CSIC) és el responsable del 70% de les emissions de diòxid de nitrogen.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram