La Masia de Can Trabal dóna nom a tots els terrenys de l’entorn. Foto: Línia l'H

El polèmic Pla Director Urbanístic (PDU) Granvia-Llobregat va ser aprovat inicialment per segona vegada el passat divendres 8 de juliol a la Comissió Territorial d’Urbanisme de l’Àmbit Metropolità. El nou projecte no conté grans canvis respecte del primer que es va aprovar el gener de l’any passat, però tot i així s’ha decidit tornar-lo a aprovar inicialment per poder explicar el que s’ha “millorat”, tal com assenyala el director general d’Ordenació del Territori i Urbanisme, Agustí Serra. Ara, el pla se sotmetrà novament a informació pública i es preveu que s’aprovi definitivament abans d’acabar l’any i que les actuacions que proposa quedin enllestides en quatre anys.

MENYS TERRENY EDIFICABLE
Un dels punts que va causar més controvèrsia del PDU anterior va ser el terreny edificable. Al nou pla, aquesta superfície es redueix en 30.000 metres quadrats, sobretot en l’àmbit de Can Trabal, un dels cavalls de batalla del projecte. En aquest sentit, el primer tinent d’alcalde, Francesc J. Belver, assegura que els edificis que s’hi podran construir “no en perjudicaran la visibilitat”, perquè els primers blocs d’habitatges “estan prou lluny de l’ambit d’actuació”.

L’altre principal canvi del nou PDU és la creació d’un corredor verd que enllaçarà la rambla Marina amb el riu en un camí paral·lel a la Gran Via. La resta de modificacions tenen a veure amb “la millora de la mobilitat i de l’ordenació urbana”.

Tanmateix, l’esperit inicial del PDU Granvia-Llobregat segueix vigent amb el nou pla. Es pretén actuar sobre una superfície de més d’1 milió de metres quadrats –el 8% del municipi–, dels quals només es podrà edificar a poc més de la meitat. En total, té un cost de 175 milions d’euros que serviran per soterrar les línies elèctriques, indemnitzar els propietaris de les tres masies de la zona –passaran a titularitat pública–, crear el parc de Can Trabal i soterrar la Gran Via, una de les actuacions estrelles del PDU. Amb tot, es preveu la creació de 20.000 llocs de feina. Un projecte de gran envergadura que està centrant el debat polític en els últims mesos.

 

Un parc i tres nous
equipaments a Can Trabal

La preservació de la zona agrícola de Can Trabal ha estat la cara més visible d’un projecte molt mediàtic però poc conegut pels ciutadans.

Els col·lectius i formacions en contra del PDU Granvia-Llobregat argumenten que el pla “destruirà Can Trabal, l’últim reducte agrícola de la ciutat”, però des del govern socialista ho neguen i destaquen que el pla preveu la creació d’un parc de 25 hectàrees –el més gran de l’àrea metropolitana– en aquell àmbit. En aquesta línia, Belver recorda que els terrenys “són ara privats i no accessibles a la ciutadania”, mentre que amb el PDU passaran a ser públics.

A més, les tres masies de la zona –Can Trabal, Cal Masover Nou i Ca l’Esquerrer– es restauraran i passaran a ser equipaments municipals, tot i que encara no estan definits, ja que es decidiran mitjançant un procés participatiu que també preguntarà sobre els usos del parc, el qual “no anirà contra l’ús agrari”, reiteren des de la Generalitat. Sobre aquesta qüestió, Belver remarca que, “segons el Pla General Metropolità”, Can Trabal “no ha tingut mai qualificació agrícola, sinó de zona verda”.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram