Estan satisfets amb la nova llei d’horaris comercials catalana?

És molt positiva. Segueix la línia del que volíem els botiguers. A més, dóna un marge molt ampli de possibilitats i horaris perquè la gent pugui comprar quan vulgui i que això no perjudiqui els comerciants.

Es ven més per obrir més hores?

No. La gent té el poder adquisitiu que té, i els bitllets no s’estiren. Si una persona té 100 euros per gastar en un mes, gastarà 100 euros. No per tenir més hores obertes les botigues les persones gasten més.

Com veu la bateria de mesures del govern municipal per evitar el tancament de molts establiments emblemàtics?

Tot i que les Corts no és un barri on hi hagi botigues especialment antigues, considero que és positiu que hi hagi un reconeixement d’aquests edificis emblemàtics, però hem de puntualitzar. Entenc les dues parts: per una banda cal preservar els establiments que estan en perill per l’augment dels arrendaments, però també és lícit que el llogater vulgui treure benefici dels locals.

De quina manera afecta el comerç del districte les ampliacions de les grans superfícies comercials que es volen dur a terme a Barcelona i a la seva àrea d’influència?

Fins ara s’havia mantingut un equilibri entre les grans superfícies i el petit comerç. Coexistien perfectament. Però aquest equilibri s’està trencant, perquè estem parlant de 300.000 metres quadrats més de superfície comercial a Barcelona i rodalia. La gent no pot engolir tanta oferta, i si no s’hi posa una mica de fre, molts petits comerciants tancaran. No hi ha res més trist que veure un carrer on tanquen els comerços…

El comerç fa una funció social.

Dóna llum, seguretat i vida a un carrer. A més, estem parlant que Barcelona és una ciutat mediterrània i a la gent que ve de fora li agrada veure aquest model de comerços als carrers, perquè ells no el tenen allà on viuen. Però acabarem amb aquesta singularitat i tenint les mateixes marques que tenen ells als seus països.

Quin balanç final fa de les rebaixes d’hivern?

El començament va semblar que la campanya funcionaria, però finalment es va quedar estancada. No ha estat com en altres anys, tot i que portem des del començament de la crisi fent males campanyes. Les vendes, però, han tocat fons i ens hem mantingut dins del que és aquesta baixada contínua de vendes. Esperem que a partir d’aquí les vendes tornin a l’alça, tot i que la conjuntura econòmica no hi ajuda gens. El turisme ens està ajudant en aquest sentit, malgrat que ara per ara només va a parar al centre de Barcelona i no s’esponja gaire a la resta de barris.

Són optimistes, per tant, de cara a les vendes d’aquest 2014?

Sóc optimista per naturalesa, però també s’ha de ser realista. S’està produint una purga molt important de comerços. Penso que hem tocat fons en la caiguda de vendes i ara hem d’anar a més. I aquí els eixos tenim una tasca molt important per fer. Nosaltres som la corretja de transmissió entre l’Ajuntament i el petit comerç de proximitat. I hem d’intentar que en els nostres espais passin coses i es vegi un comerç actiu.

Què fa l’Eix Sants-Les Corts per dinamitzar el comerç local?

Intentem estar al costat de tots els botiguers. Això vol dir resoldre’ls dubtes relacionats amb les noves normatives i oferir tot el ventall de possibilitats de què disposem perquè tots els botiguers puguin adherir-se a l’eix. En general, aquesta tasca s’agraeix molt. Intentem fer mostres de comerç, actes puntuals com el dijous gras durant el Carnestoltes. Són accions que es poden fer gràcies al fet que existeix un eix vertebrat. El petit comerç s’ha d’associar, perquè sumant tots farem més força.

Finalment el FC Barcelona va anunciar que el Camp Nou es queda al barri. És aquesta la millor decisió? Estan contents que no s’hagi traslladat?

És una molt bona notícia. El Barça és una entitat que mou molta gent i aquí els turistes sí que arriben a les Corts per veure el camp. Aquest important flux de persones beneficia el comerç local.

Quins projectes tenen planificats de cara a aquest any? Quins són els desafiaments principals de l’Eix comercial?

Tenim dos reptes importants. El primer és que el comerciant de la zona s’adoni dels avantatges que comporta estar associat a un eix comercial. Els nouvinguts són un pèl reticents a participar-hi, però de mica en mica estan entrant-hi. Hem de ser suficientment hàbils com per atraure tota aquesta gent a l’eix, perquè com més siguem més coses podrem fer. I tot això que fem i organitzem es reinverteix en el comerciant. Si l’entorn d’una botiga funciona, aquesta botiga tindrà un plus positiu. Però si el teu entorn està mort, l’efecte serà aleshores negatiu.

Josep Escofet és el president de l’Eix Sants-Les Corts

Josep Escofet parla sobre l’actualitat comercial de la ciutat i del districte i posa èmfasi en la importància del comerç de proximitat a l’entorn urbà. A més, advoca per la unió dels botiguers al voltant dels eixos comercials, unes associacions clau a l’hora de millorar les vendes.

WhatsAppTwitterEmailFacebookTelegram