Junqueras Espai Línia

La sala de conferències de l’Espai Línia es va omplir per seguir la conversa amb Oriol Junqueras. Foto: Joanna Chichelnitzky

Fuig de respostes ràpides, amb el to característic de tot bon professor que, abans d’entrar al moll de l’os, col·loca els fonaments de la qüestió i es dedica a aixecar, pam a pam, els pilars de l’argumentació. Aquest és l’estil d’Oriol Junqueras, el president d’Esquerra Republicana. Un estil que va impregnar la conversa que, la tarda del 20 de març, va tenir lloc a l’Espai Línia i que va girar sobre les “principals preocupacions de la ciutadania de la metròpoli”, tal com va expressar el director editorial de Línia, Arnau Nadeu, en l’inici de l’entrevista amb Junqueras.

La conversa va tractar, doncs, temes com la seguretat, el turisme o el problema de l’habitatge. De fet, aquest últim va ser el que va ocupar bona part de l’entrevista, durant la qual Junqueras va plantejar la necessitat d’harmonitzar les realitats metropolitana i de país. Aquelles dues Catalunyes que, per al líder republicà, han de remar en la mateixa direcció. “Molts dels problemes als quals s’enfronta Barcelona són impossibles de superar sense el país, i això ha estat sempre així”, va assenyalar Junqueras. “Barcelona i el país es necessiten imperiosament”, va reblar.

Preguntat sobre algunes situacions relacionades amb l’habitatge, com ara anuncis de lloguers d’estudis de 13 metres quadrats i sense cuina per 500 euros al mes o pisos d’una habitació que arriben als 1.200 euros a Barcelona –que van generar una rialla barreja de perplexitat i indignació entre els assistents quan Nadeu les va citar–, el president d’ERC va titllar-les “d’insult a la dignitat de les persones”. Sobre tot plegat, Junqueras va avisar que l’habitatge “és un element decisiu en el benestar de les famílies”.

El problema de l’habitatge

En aquest sentit, Junqueras va expressar la necessitat d’anar més enllà dels topalls als preus del lloguer que planteja la nova llei espanyola –que ha entrat en funcionament a 140 municipis catalans aquest març– i va proposar “polítiques actives” de renovació de l’envellit parc d’habitatges català. “Això passa a la metròpoli, però també a pobles petits de l’interior”, va recordar el líder republicà.

“Algunes situacions amb l’habitatge són un insult a la dignitat de les persones”

I és que el discurs de Junqueras va estar amarat, com ja s’ha assenyalat, de referències a problemàtiques que afecten de manera similar la Catalunya interior i la metropolitana. En aquesta línia, el polític va recordar que l’habitatge és una qüestió que s’ha d’abordar des de diverses perspectives, fins i tot des del punt de vista del transport públic. “La xarxa de transports no és prou densa i no té qualitat”, va assegurar Junqueras, fet que provoca, a parer seu, que els ciutadans s’hagin d’amuntegar a la metròpoli. “Tenir una bona xarxa de transport públic incentivaria que la gent visqués a més zones”, va defensar.

Junqueras Espai Línia

Oriol Junqueras, en una de les seves intervencions. Foto: Joanna Chichelnitzky

Rodalies

Seguint el fil de la simbiosi entre el país i la seva capital, el president d’ERC va recordar que, per a les administracions, ha de ser igual d’important un ciutadà que ve en avió des de Los Angeles que el veí que intenta entrar a Barcelona a través de Rodalies i que, sovint, pateix les incidències del servei. Aquesta argumentació va servir a Junqueras per llençar un dard al PSC i a Salvador Illa, líder socialista i candidat a les eleccions del 12 de maig. “Illa actua com un delegat de la Moncloa; que treballi, segur que hi pot fer molt més”, va etzibar-li.

Més enllà d’això, Junqueras també va fer una crida a millorar els serveis públics a cada municipi del país, proposta que va aprofitar per incidir de nou en la necessitat que les persones es puguin instal·lar a més llocs i esponjar, d’aquesta manera, el territori. I en tota aquesta digressió no va faltar la falca històrica, ja que el president d’ERC va reivindicar el model que la Generalitat republicana va posar sobre la taula i va relatar com el franquisme va “estroncar-ho tot, posant en risc la qualitat de vida de molta gent” amb la seva “salvatge” desregulació que assegurava que els guanys anessin a parar a mans d’uns pocs particulars afins al règim.

Els costos del turisme

Precisament va ser durant el franquisme quan Espanya va començar a despuntar com a destí turístic internacional. Aquell Spain is different de Fraga Iribarne encara ressona en l’actualitat, així com els efectes que aquesta indústria té sobre el dia a dia dels barcelonins.

“El turisme és important, però també genera molts costos”, va apuntar Junqueras, que va lamentar que hi ha molts carrers de la capital pels quals “no es pot passejar ni veure-hi nens jugant”. “La ciutat ha de ser també per a les famílies”, va reclamar el líder republicà, que considera necessari avançar cap a un model turístic que generi més ingressos, amb menys turistes que aportin més a la ciutat.

Junqueras Espai Línia

Arnau Nadeu, director editorial dels diaris Línia, va entrevistar Junqueras. Foto: Joanna Chichelnitzky

I l’aeroport?

El turisme va conduir, de manera natural, a parlar de l’aeroport i de la seva possible ampliació. “Volem un aeroport millor, i això no depèn dels metres de pista que tingui”, va reflexionar Junqueras, que, així i tot, va arribar a dir que l’aeròdrom pratenc, a més d’estar molt a prop de la capital, “genera poc soroll”, una afirmació que contrasta amb les reiterades queixes dels veïns de Gavà Mar i de Castelldefels per la contaminació acústica dels avions. Amb tot, Junqueras va criticar que tant Aena com el govern espanyol actuen, segons ell, de manera “egoista” i que “no compleixen” els seus compromisos amb Catalunya.

Sigui com sigui, i comparant-ho amb el turisme, Junqueras va dir que Catalunya hauria d’apostar per la reindustrialització, ja que els salaris d’aquest sector “són estables”, a diferència dels del sector serveis.

L’entrevista va acabar amb una part relativa a la seguretat i les dades de multireincidència a la metròpoli. Sobre això, el líder d’ERC va recordar que des dels anys 70 i 80 “s’ha avançat molt” en aquesta matèria i va reivindicar la necessitat de garantir la seguretat pública, en contraposició a una de privada “que només poden pagar els rics”.

Per acabar, Junqueras va afirmar que el model penitenciari català “és més exitós que el de molts altres països d’Europa” i que la seguretat d’un estat no depèn del nombre de presons que tingui. Ho va dir després de recordar, amb un somriure, que ell és un “veritable expert en presons”, en referència al seu encarcerament. Una rúbrica final a una entrevista i un estil cent per cent Junqueras.

.

L’origen del mot gentrificació

Oriol Junqueras va voler tancar la conversa amb una classe d’història per explicar l’origen del mot ‘gentrificació’, que prové de l’anglès gentry, que fa referència a la noblesa anglesa que va anar comprant terrenys de pagesos per a la indústria de la llana i els va acabar expulsant a les ciutats.

WhatsAppTwitterEmailFacebookTelegram