Aquest any que ara acaba ha demostrat que, contràriament al que massa gent pensava arran de la pandèmia, o fins i tot desitjava, La Rambla continua sent un lloc que vol ser visitat per qualsevol persona que arriba a Barcelona. Això, que com tot el que té a veure amb el turisme té una gran part positiva, també implica les conegudes externalitats negatives. I la principal és que sovint el turisme guanya lloc ocupant espais i, especialment, relats, que han de ser per a gent de Barcelona i l’àrea metropolitana.

Conscients d’això, Amics de La Rambla i l’Ajuntament de Barcelona hem arribat a un acord per treballar plegats amb els objectius d’explicar La Rambla ja existent, la que trepitjaven les generacions precedents, i proposar nous atractius que animin la gent jove a visitar un passeig que també és i ha de ser seu. Tanmateix, el projecte té una part més de ciència i d’allò que ara se’n diu “big data” que vol analitzar i quantificar des dels fluxos de vianants fins als volums d’activitat econòmica i la seva distribució.

Aquesta col·laboració entre la nostra associació i el govern municipal compta amb un company de viatge indispensable pel seu coneixement de la realitat sociològica dels viatgers: GetYourGuide, que és un portal en línia per a gent que vol viatjar o, senzillament, visitar llocs fent-ho amb una actitud de respecte amb l’espai visitat.

El que busquem les tres parts il·lusionades amb aquest projecte és fer que la gent de Barcelona aprofiti tot allò que La Rambla té per oferir-li. Però també, que els visitants i turistes respectin i valorin allò que estan gaudint.

La Rambla continua sent un lloc que vol ser visitat per qualsevol persona que arriba a Barcelona

Quan Barcelona no era turística, La Rambla ja ho era. Quan els il·lustrats del segle XIX feien el Grand Tour per Europa, ja s’hostatjaven a La Rambla. És a dir, mentre hi hagi un sol viatger voltant pel món, hi haurà un turista a La Rambla. Però el que busquem Amics de La Rambla, GetYourGuide i l’Ajuntament de Barcelona és que l’oferta que trobi tothom no sigui pensada exclusivament per a turistes.

És un repte que pot sonar agosarat, però també ho era demanar una reforma de La Rambla com vam fer l’any 2012 o aconseguir la modificació d’execució d’aquesta mateixa reforma com hem aconseguit amb el canvi de govern municipal. Cal insistir que la reforma per ella sola no implicarà un immediat canvi de model social o comercial; cal també recuperar l’espai públic i garantir el compliment de normes i lleis.

Però, pensant més enllà, és on trobem la importància d’aquest projecte de renovar el relat de La Rambla, ja que hi tenim molt per explicar, moltes coses per fer i un munt de llocs i històries per descobrir.

Perquè, com bé va escriure Maria Aurèlia Capmany fa gairebé quaranta anys, “La Rambla és el carrer de les epifanies, de les descobertes constants, gairebé m’atreviria a dir de les aparicions, perquè tens la impressió que conèixer-la del tot, conèixer cada una de les seves incitacions, de les seves mostres, del rastre de la seva història; és, si no impossible, almenys molt difícil”.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram