Per segon any consecutiu la pista de gel de la plaça Catalunya està essent tot un èxit de participació. A més d’haver augmentat les seves dimensions, quines altres novetats s’han inclòs enguany?Primer m’agradaria deixar clar que la pista de gel és una iniciativa que ha sortit de les diverses activitats que organitzen els eixos comercials de Barcelona que estan sota el paraigua de la Fundació i que s’ha fet per promocionar la ciutat com a tal i també propiciar que el flux de gent arribi als diversos eixos.

Perquè la iniciativa reverteixien els comerciants enguany hem acordat que els clients que acudeixin a la pista amb el tiquet de compra d’alguna de les botigues associades rebrà un 50% de descompte en el preu de l’entrada d’una hora de patinatge. D’altra banda, pel que fa al fluxe de la pista cap a la botiga, la persona que presenti l’entrada de la pista rebrà un cupó amb descomptes a diverses botigues, cadascuna amb la seva promoció.

De moment l’acollida és bona. De fet, 10.000 persones ja l’han visitat en la seva primera setmana. Sí, vamolt bé i demoment estem molt contents de l’èxit que està tenint. Esperem superar els 90.000 patinadors i els 450.000 visitants que vàrem tenir l’any passat. Són unes dadesmolt importants i creiemque és una iniciativa molt positiva perquè el fluxe de patinadors també reverteixi cap a les botigues dels eixos.

Fareu alguna acció solidaria durant aquestes festes? Sí. Volemque aquest Nadal sigui solidari i per aconseguir-ho ens hi hem abocat des del primer moment. En aquest sentit col·laboraremamb l’Ajuntament amb la difusió i venda del galet solidari, una polsera que porta penjant dos galets i que costarà dos euros. Els diners que recullin totes les botigues amb la solidaritat dels clients aniran destinats a unes ONG’s que ho distribuiran entre la gent que pitjor ho passa.

El fet que hi hagi més il·luminació nadalenca als eixos ha estat una iniciativa dels propis comerciants? Sí, hemaugmentat el nombre de carrers que s’il·luminen, per exemple a Cor Eixample o Fort Pienc, entre d’altres.Hi ha hagut un esforçmolt fort per part de les associacions de comerciants per il·luminarmés punts. És cert que tenim l’ajuda de l’Ajuntament que cobreix fins al 50% dels costos però l’esforç que han fet els comerciants per tal de donar un ambient nadalenc en aquests moments difícils ha estat molt important.

Com encareu els comerciants aquestes festes? Per part dels comerciants fem tots els esforços perquè aquest sigui un bon Nadal. A part dels actes que femcomla pista de gel, els llums o les accions que fan cadascun dels eixos per dinamitzar el comerç al barri, també fem moltes promocions als comerços per fer ambient aquestes festes i incentivar el consum. Somconscients de que la situació és la que és i per això ens aboquem perquè a la gent li sigui més fàcil, més còmode imés atractiu fer les compres que necessiti entre els nostres establiments.

A través de les xarxes socials ha començat una iniciativa que demana als ciutadans comprar els regals deNadal a les botigues de proximitat en detriment de les grans superfícies... Tots tenim el nostre espai i des de la Fundació Barcelona Comerç reconeixem que tenim la gran sort de que la nostra ciutat tingui una diversitat d’oferta comercial i el que demanemés que aquesta continuï essent equilibrada. Somun comerç de proximitat i estem al costat dels nostres veïns als que els agraïmque ens vinguin a comprar però això no treu que hi ha una llibertat total perquè la gent pugui anar a comprar on cregui que està més segur i on l’atenen millor.

Si més no, aquestamobilització podria respondre a la percepció ciutadana de la bona feina dels botiguers de barri? Per nosaltres és una gran satisfacció però el que és important és que venguem tots.

Recentment s’ha aprovat el Decret Llei de laGeneralitat que s’oposa a la liberalització horària imposada des de Madrid. Es tracta d’una demanda molt ferma per part dels comerciants. Esteu satisfets? Per nosaltres és una satisfacció perquè s’ha de blindar el nostre model de ciutat i de país, no ja el model comercial sinó el de país.

Des deMadrid ens estan traient tot el que és la nostra voluntat de ser. L’esborrany de la llei d’educació del Ministre Wert és un exemple i tot va sumant.

El que s’ha fet amb el comerç era una invasió claríssima de les competències de la Generalitat. Des del primer moment vàrem ser molt crítics i vàremdemanar a la Generalitat que es fes un recurs al Tribunal Constitucional i això ja està en tràmit. Aquest decret que s’ha fet blinda el nostre model comercial. Voldríem que des de Madrid s’acceptés i que no es facin recursos per invalidar- lo. Aquest és el nostre model i la nostra voluntat i lluitarem perquè hi hagi un equilibri entre els diferents formats de distribució.

Els comerciants de Barcelona aposten per fer camí cap a la independència? El que veiem és que ens han de espectar. Quan no ens respecten alhora ens tanquen moltes portes i només ens en deixen una. Si ens porten cap aquí, cap allà anirem. El llegir no ens ha de fer perdre escriure, vull dir que amb aquest objectiu enment no hemde perdre el dia a dia que avui és molt complicat.

En aquesta línia de protegir Catalunya també s’està ampliant la xarxa de comerços que participen en el Voluntariat per la Llengua. Sí, és bàsic. Hi hamolt eixos que col·laboren amb el Voluntariat i amb les parelles lingüístiques. Els comerciants ens hem d’acostumar a dirigir-nos en català als nostres clients. A vegades si veiem que la persona que tenim davant té problemes per expressar- se en català canviem ràpidament al castellà, però en realitat potser li estem fent un flac favor perquè s’esforça i vol aprendre. Quan algú vol parlar amb la nostra llengua, nosaltres hem d’ajudar- lo.

Quin missatge transmetria als comerciants que inicien aquest mes de desembre amb la voluntat de millorar les seves vendes? La campanya de Nadal representa per amoltes botigues una part importantíssima de les vendes d’hivern. En aquest sentit nosaltres fem tot el possible per dinamitzar el sector però esperem que el client, que en els últims mesos ha estat una mica retingut, es deixi anar una miqueta i que entre tots passem un Nadal amb esperança.

Vicenç Gasca, coma President de la FundaciBarcelona Comerç, comenta que“la pista de gel de plaça Catalunya s’ha fet per promocionar tota la ciutat i propiciar el flux de gent cap als diversos eixos”.També coma President de l’Eix Sant Antoni,Gasca recorda“el valor del comerç de proximitat” i agraeix el suport dels veïns