Una imatge de compres nadalenques

Una imatge de compres nadalenques al centre de la ciutat. Foto: Carola López/ACN

Desembre i gener són mesos moguts per al comerç. Sense que hagin tingut temps de pair la campanya de Nadal, les botigues ja han hagut de posar en marxa les rebaixes. I aquest any els ha tocat fer-ho amb una barreja d’emocions. Tot i que aquestes festes les vendes s’han recuperat i sembla que per fi han quedat enrere els anys foscos de la pandèmia, la inflació ha fet que el marge de beneficis fos més limitat.

Així ho explica un dels vicepresidents de Barcelona Comerç, Pròsper Puig, que malgrat tot es mostra molt satisfet amb la campanya nadalenca. “Estem contents, ha anat força bé. La campanya va des del 9 de desembre fins al 5 de gener, i només hem notat una davallada entre el 26 i l’1, que és quan molts veïns són fora de la ciutat”, comenta el botiguer. En aquest sentit, les dades de l’Indicador Retail de Comertia indiquen que les vendes als comerços barcelonins van créixer un 10,7% el desembre passat respecte al mateix període de l’any anterior.

Pel que fa a l’augment de preus, Puig recorda que les seves conseqüències s’han fet notar al llarg del darrer any, i no només per Nadal. “La majoria de comerços hem reduït el nostre marge de beneficis aquest últim any”, admet. D’altra banda, també li amoïna com la inflació afecta la butxaca de la clientela. “Ens preocupa la pèrdua de poder adquisitiu de les famílies”, reconeix. De fet, això últim es pot fer més evident a partir d’ara, ja que, tal com assenyala Puig, “la gent acostuma a fer un sobreesforç per Nadal”.

Les rebaixes han canviat

Els primers dies de rebaixes a la ciutat han deixat bones sensacions entre els botiguers. Comparteixen aquest balanç positiu tant des de Barcelona Comerç com des de Barcelona Oberta, la unió d’eixos comercials turístics. Això sí, cal tenir en compte que les rebaixes han canviat. El triomf del Black Friday (els descomptes que omplen les botigues físiques i en línia l’últim divendres de novembre) i de les compres per internet ha fet que es perdi el concepte original de les rebaixes.

En el comerç de proximitat, assegura Puig, es manté aquella idea de vendre l’estoc que ha quedat un cop passada la campanya nadalenca. “Com que ha sigut una campanya molt bona, tenim poc estoc, així que enguany tindrem unes rebaixes curtes. En dues setmanes ja estarem”, calcula l’integrant de Barcelona Comerç. A més, també deixa clar que en aquestes rebaixes els descomptes seran menors. També des de Barcelona Oberta admeten que els d’aquest any seran descomptes “més moderats”.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram