La construcció de l’escola l’Univers i l’increment de recursos en despesa social són exemples tangibles del treball orientat al ben-

estar de les persones, amb l’objectiu de garantir la igualtat d’oportunitats i el cobriment de les necessitats bàsiques, vetllant per la cohesió i la inclusió social.

Així ho argumenta l’Ajuntament de la ciutat, que ha anunciat fa unes setmanes que s’encarregarà de la construcció de l’Escola l’Univers. “És una bona notícia compartida, ben segur, amb tota la comunitat educativa de Gràcia, i especialment dels pares i mares de l’escola, que han reivindicat amb força la construcció d’aquest equipament”, celebren des del consistori.

L’anunci ha estat fruit del compromís assumit des del Districte per desencallar la construcció d’aquest equipament educatiu, que des del 2009 viu en una situació de provisionalitat amb un greu problema d’espai per als nens i nenes de l’escola. El govern municipal va entomar, des de l’inici, l’Escola l’Univers com una prioritat, col·locant-la a la llista de temes urgents de ciutat. Durant aquests anys, el Districte ha desenvolupat els treballs previs per aprovar el pla especial i ara s’està redactant el projecte executiu de l’Univers i de l’escola bressol.

MÉS DESPESA SOCIAL

Per altra banda, des de l’any 2011 l’Ajuntament ha incrementat la despesa social en un 30%. La lluita contra la desigualtat i l’ús de les noves tecnologies per millorar el servei i la qualitat de l’assistència són reptes permanents en les polítiques socials municipals.

Així ho asseguren des del consistori, recordant que Barcelona ha passat dels 184 milions en despesa social l’any 2011 als 232 milions d’euros actuals. Unes xifres que, diuen, “representen l’esforç pressupostari més gran que s’ha fet mai a la ciutat”.

Una de les darreres mesures preses ha estat dotar l’Àrea de Qualitat de vida d’una partida específica i il·limitada destinada a les persones amb precarietat econòmica per fer front a totes les situacions derivades del tall de subministraments energètics i d’aigua. L’any 2013 es van atorgar 3.117 ajuts per un import de 512.281 euros per aquest concepte –el 96,7% més que l’any 2012–, però ara es fa un pas endavant per pal·liar els efectes de la pobresa energètica.

També durant el darrer any, Qualitat de vida, àrea de govern presidida per la tinenta d’alcalde i regidora de Gràcia, Maite Fandos, ha impulsat la incorporació d’innovacions tecnològiques en diferents àmbits, especialment en la cura de la gent gran. L’aplicació de les noves tecnologies en l’àmbit de l’atenció social referma el compromís del consistori en aquesta matèria. Un consistori que, a més de donar resposta davant la conjuntura actual, vol treballar “amb visió estratègica per consolidar serveis socials capdavanters, amb vocació permanent de millorar”.

Més recursos per a Gràcia

L’augment de la despesa social s’ha deixat notar a Gràcia. Els serveis de teleassistència (+48,72%), àpats en companyia (+38%) o el servei d’acolliment i urgències a la vellesa (+85%) són alguns dels serveis que s’han vist incrementats aquest passat 2013.

Gràcia compta amb tres centres de Serveis Socials des d’on els equips professionals gestionen i concentren bona part dels serveis i recursos d’atenció social a les persones. L’any 2013, els serveis socials de Gràcia han atès un total de 19.158 persones, de les quals 5.044 han estat ateses als centres i 14.114 són persones usuàries però amb atenció oberta, és a dir, amb recursos externs als centres mitjançant serveis com la teleassistència o sol·licituds de serveis vinculats a la llei de dependència. Del total de persones ateses, el 67,3% correspon a persones majors de 65 anys i, d’aquestes, un 88,5% a majors de 75. En aquest sentit, l’atenció a la gent gran es manté com una de les principals prioritats de govern, segons explica el Districte.

LA TELEASSISTÈNCIA, CLAU

El servei de teleassistència és un dels recursos de més demanda a la ciutat. L’any 2013 s’han atès a tota la ciutat un 13,3% més de persones amb el servei de teleassistència que el 2012. Durant aquest 2014, l’objectiu és gestionar les sol·licituds en 15 dies i en 48 hores les que tinguin caràcter d’urgència. Així ho afirma el Districte, que destaca que en el cas de Gràcia el percentatge d’increment ha estat molt superior a la mitjana de ciutat. I és que l’entrada de recursos econòmics ha permès durant el 2013 resoldre la gestió de les sol·licituds pendents.

Per altra banda, el Districte també destaca el Servei d’acolliment i urgències a la vellesa (SAUV), un servei per atendre de manera temporal les persones oferint una plaça residencial privada o facilitant subvenció si no s’arriba a cobrir el cost. En aquest cas, el nombre d’usuaris ha augmentat dels 33 registrats l’any 2012 als 61 del 2013, un increment del 85%.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram