Gerard Ardanuy, regidor del Districte de l’Eixample.

Tradicionalment l’Eixample és el districte que rep menys inversió per habitant, malgrat ser el més poblat. S’està canviant aquesta dinàmica?
Aquest ha estat un problema endèmic del Districte, fins i tot en moments on la capacitat financera de l’Ajuntament era enorme. Per exemple, els últims anys de l’anterior govern, la mitjana d’inversió anual era d’uns 600 milions d’euros, dels quals molt poquets anaven a parar a l’Eixample. És per això que els ciutadans del Distrecte han hagut de ser, i són, austers. Ara la situació econòmica és molt diferent. El nostre objectiu és  fer un canvi de rumb en el tema econòmic, mantenint, al màxim, les inversions al Districte. Això farà pujar el nivell d’inversió. Tot i que a nivell absolut serà més baixa, en comparació amb altres districtes, pujarem proporcionalment.

Es considera, encara, que l’Eixample té dèficit d’equipaments?  Quin és el pla per superar-lo?
Una ciutat com Barcelona sempre tindrà dèficit en aquest sentit. Concretament a l’Eixample tenim alguns solars destinats a fer-hi equipaments, siguin sanitaris, educatius o bé per la gent gran. La gran majoria d’aquests depenen de l’inversió de la Generalitat que, econòmicament, no està en un bon moment inversor.

Recentment es va inaugurar el nou CAP de Compte Borrell.
És un clar exemple de la manera en la qual hem de començar a treballar. Tot allò que es faci ha de ser sostenible, és a dir, donar  servei públic i ser econòmicament viable. No podem construir el gran edifici i haver-lo de tancar per no poder-ne garantir el manteniment. El CAP de Compte Borrell dóna, per una banda, resposta a la demanda veïnal i per altra, sostenibilitat ja que comparteix espai amb el Centre de Serveis Socials de l’Esquerra de l’Eixample.

Se’n diu optimitzar recursos.
Així és. En temps de crisi hem de ser molt clars amb la cartera de serveis que oferirà determinat equipament abans d’obrir-lo.

Continua vigent el calendari previst per avolir, aquesta primavera, el pas d’autobusos als voltants de la Sagrada Família?
Quan vam anunciar aquest projecte ja estava tot molt ben lligat: havíem parlat amb els veïns, amb el Temple, amb els operadors turístics. Aquests últims no ho veien bé però tampoc ens van proposar cap altra alternativa.
La resistència al canvi sempre ha existit. Tot i que suposi un esforç, quan el projecte estigui en ple funcionament, el benefici serà notable.

Per què no ho va fer l’anterior govern?
Quan un governa ha de prendre decisions. El pla que ells volien duu a terme era molt menys ambiciós i poc valent a diferència del que proposem nosaltres.

Pel que fa al comerç: en quina fase es troben les obres dels mercats de Sant Antoni i del Ninot?
Es tracta de dos temes prioritaris, fet que significa que l’Ajuntament continua l’impuls de les seves obres. En aquest sentit, la inversió de Sant Antoni serà la més important de tot el Districte ja que és “la joia de la corona”, l’element vertebrador del barri.
La finalització de les obres dels dos mercats es durà a terme durant aquest mandat. Primer serà el mercat del Ninot, degut al seu tamany, i després Sant Antoni.

Com es planifica l’espai que actualment ocupa el provisional mercat de Sant Antoni?
Encara està per estudiar què hi farem a la zona, si serà peatonal o es deixarà com estava. És un debat pendent per d’aqui un parell d’anys. Sant Antoni és pel Districte una peça importantíssima, tant pel teixit social com associatiu i comercial, que s’ha de cuidar.

I les reformes del passeig Sant Joan?
Hi estem treballant. Per ara aquest primer any d’obres ens serveix per veure els problemes de manteniment que en deriven i fer el possible perquè no degradi l’entorn. Al ser un espai nou, la gent l’utilitza, i no sempre ho fan amb les millors condicions de civisme.
Pel que fa a la part nova (Gran Via – Diagonal) ens trobem en el procés d’anàlisi del tram que va des de Gran Via fins Aragó. En aquest sentit estem estudiant les entrades i sortides de serveis, les instal·lacions que passen per sota terra, des del museu del clavegueram (València-Diagonal) i tots els altres obstacles. Un cop identificat s’iniciarà aquest projecte.

Esdevindrà un gran pulmó verd de la ciutat.
Sant Joan, malgrat ser el gran oblidat de Barcelona, és una altra de les meves prioritats. La idea és convertir-lo en un Passeig de Gràcia, social. Obrir el passeig a la ciutat, fer-lo una via verda i social, d’ús quotidià. Aprofitant l’inversió de l’Ajuntament, l’hem de promocionar  amb una activitat intensa, cultural i social perquè la gent redescobreixi de nou aquest espai.
En aquest sentit, aquest any que ve la fira d’estocs dels comerciants de Cor Eixample, serà allà, i molt possiblement alguna altra activitat. Hem de buscar experiències que es consolidin igual que s’ha fet a a zona de l’Arc de Triomf.

S’ha avançat en els problemes de convivència a l’entorn de l’estació del Nord?
Tant a la plaça del Fort Pienc com a la carretera de Ribes hi hem posat més presència policial, hem tret bancs, hem intensificat la llum i la neteja i sobretot el control a la zona del Punt Verd, un lloc problemàtic. Qualsevol estació de qualsevol ciutat europea, sempre atrau, al seu voltant, personal que genera conflictivitat amb els veïns.

Trias ha impulsat la regidoria d’Universitats que vostè dirigeix. Quins són els objectius?
Tot i no tenir competències, l’objectiu d’aquesta nova regidoria és buscar sinèrgies. Com ha ciutat ens interessa implicar-nos en l’àmbit de la universitat més enllà del punt de vista urbanístic, des del punt de vista del coneixement.

Ser una ciutat universitària?
En aquest sentit el paradigma de ciutat universitària és Boston, però sí, ser una ciutat implicada que busqui que la universitat s’obri a la ciutat.
Per això aquests primers mesos hem establert un contacte més estret amb els centres públics.

Com a regidor d’Educació, ha afirmat que cal definir un nou model d’escola bressol pública. Què s’està fent en aquest sentit?
De moment ampliarem amb 900 les places de la xarxa pública d’escoles bressol, per donar resposta a la ciutadania. Ara, el servei d’escola bressol compta amb 6.900 places a la ciutat.
A més es construiran tres noves escoles bressol que s’inauguraran entre el setembre d’aquest any  i gener del 2013.

També presideix Unió Democràtica de Barcelona, és regidor d’Educació i Universitats de la ciutat i president de l’Institut d’Educació de Barcelona, entre altres càrrecs.
A twitter, @gardanuy_bcn, ja té 374 seguidors

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram