Un acte de la Festa Major del Fort Pienc d’aquest 2022, el juny passat. Foto: Twitter (@OmniumEixample)

“La identitat de barri al Fort Pienc no és inexistent, però no es pot comparar amb la de Gràcia, Sants o Poblenou”. És una reflexió que va compartir el president de l’Eix Fort Pienc, Carlos del Río, al Consell de Barri d’aquest dijous. També és una realitat que els responsables de l’eix comercial van detectar des del principi, però no ho van veure com una feblesa, sinó com un repte. Per això, en els últims dos anys, han estat treballant en un projecte que ara s’ha presentat al públic: “Arts, cultura, vida”.

Es tracta d’una campanya que vol crear identitat i sentiment de pertinença al Fort Pienc aprofitant les particularitats del barri. La gerent de l’associació de comerciants, Esther Burgos, va explicar durant la presentació de la iniciativa al Consell de Barri com va ser el procés de recerca d’aquesta identitat. Reflexionant i parlant amb veïns, de seguida van trobar que l’art havia de ser una de les peces clau, ja que el barri compta amb equipaments culturals de gran importància, com el TNC o l’Auditori.

També van posar en valor la singularitat de l’anomenat Triangle Friqui, la zona del voltant de l’Arc de Triomf que aglutina diverses botigues de còmics, videojocs o marxandatge, entre d’altres. Així, la segona pota del projecte és la cultura. Finalment, la tercera pota és la vida perquè, segons Burgos, al barri n’hi ha molta. En aquest sentit, són imprescindibles les entitats. Precisament, una trentena d’elles ja s’han sumat a la campanya, i Burgos insisteix que “hi cap tothom”.

Primers passos

El primer que s’ha fet en el marc de la campanya ha estat crear un logo que comerços i entitats podran fer servir en les seves activitats, per exemple. El següent pas serà la posada en marxa de la campanya de llançament, prevista per al primer trimestre de 2023. Consistirà a instal·lar una exposició als carrers del Fort Pienc que proposarà tres rutes diferents, una per a cada pota del projecte: art, cultura i vida. Hi haurà pancartes i cartells on es podran trobar codis QR que redirigiran a una aplicació en la qual apareixeran les rutes i experiències proposades.

Les tres rutes comptaran amb una desena de parades i en algunes hi haurà proves i accions a fer. En el cas de les rutes d’arts i vida, també s’hi inclouran vídeos de testimonis de persones del barri, mentre que la ruta de cultura serà un joc pel Triangle Friqui inspirat en Sherlock Holmes. D’altra banda, s’engegaran campanyes promocionals al comerç local, com ara sortejos i concursos.

Aquesta proposta tan ambiciosa ha rebut finançament del Districte i de la Cambra de Comerç, i ha de ser una injecció d’autoestima per al Fort Pienc, que Del Río defineix com “un barri perfectament complex i divers”.