Mascort Eixample Respira

El conseller Mascort s’ha reunit avui amb Eixample Respira. Foto: Eixample Respira

L’entitat Eixample Respira s’ha reunit avui amb el conseller d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural, David Mascort, per parlar sobre la futura aprovació del Pla de Qualitat de l’Aire Horitzó 2027 que la Generalitat ha fet públic aquest dimecres, amb la problemàtica de la contaminació de l’aire, contra la qual fa anys que aquesta entitat lluita, al damunt de la taula.

Un cop feta la trobada, des d’Eixample Respira han assegurat que “fa falta voluntat política i ambició per millorar la salut dels ciutadans” i han reclamat un pla que estigui “alineat amb la directiva europea que establirà nous límits de contaminació pel 2030”.

I és que després d’aquesta reunió, el Govern ha anunciat que  limitarà la circulació de vehicles dièsel amb etiqueta groga a les Zones de Baixes Emissions (ZBE) només quan s’activin avisos per contaminació abans de l’1 de gener de 2026. Aquesta restricció serà permanent dos anys més tard, el 2028, i afectarà tots els cotxes que tinguin aquest distintiu. La decisió suposa un canvi respecte de les intencions que abans tenia el Govern, que era aplicar la prohibició a partir de l’1 de gener del 2026. El portaveu d’aquesta entitat veïnal, Jordi Elgström, afirma a Línia Eixample que el Pla de Qualitat de l’Aire Horitzó 2027 “és necessari”, però també considera que “és poc ambiciós i insuficient”. Elgström hi veu una part positiva, la que fa referència als paràmetres que queden establerts seguint la normativa europea, però diu que els preocupa “el control que es farà sobre això”. I, la part més negativa, afegeix, és la que té a veure amb la demanda del peatge urbà: “Es va dir que es tindria en compte, però no hi ha valentia per portar el tema al debat públic”.

Per la seva banda, Mascort ha assegurat que es tracta d’una mesura que va alineada amb les demandes de l’Organització Mundial de la Salut (OMS), però també amb la nova directiva europea aprovada i la que s’està treballant. En aquest sentit, ha destacat que una de les principals novetats del document és que té en compte les partícules de diàmetre inferior a 2,5 micres i el benzo(a)pirè, que abans no es contemplaven.

Tramitació amb el Govern en funcions

Així mateix, Mascort ha defensat que la proposta respon a la necessitat de “preservar la salut dels ciutadans de Catalunya davant la contaminació a la qual estan sotmesos sobretot a les grans conurbacions urbanes”.

A banda, ha posat en valor el treball conjunt amb tots els agents interpel·lats en el pla per arribar a consensos. Ha afirmat que el text ha seguit tots els tràmits de participació i informació pública previstos i ha apuntat que s’han acceptat pràcticament totes les al·legacions que s’hi han presentat. Alhora, ha reivindicat la feina feta amb l’Àrea Metropolitana de Barcelona i també amb els alcaldes i alcaldesses de l’Arc Metropolità, els quals van mostrar-se molt crítics amb la decisió inicial de la Generalitat de tirar endavant aquesta iniciativa.

Segons Mascort, el text va passar el Consell Tècnic dimarts i ara ha de passar l’avaluació del Consell de Treball, Econòmic i Social de Catalunya (CTESC). La previsió és que a finals de maig o principis de juny, quan ja s’hauran celebrat les eleccions al Parlament, pugui tramitar-se. “No hi hauria d’haver problema perquè el Govern en funcions pot tramitar procediments ordinaris”, ha indicat el conseller.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram