Carril bici Eixample

Eixample Respira denúncia que la futura xarxa de carrils bici no complirà amb els objectius del Pla de Mobilitat Urbana 2019-2024: Foto: Ajuntament

L’Ajuntament va anunciar fa uns dies que en els dos pròxims anys construirà 32,6 nous quilòmetres de carrils bici al conjunt de la ciutat. Alguns dels futurs carrils que transformaran part de l’Eixample seran el de l’avinguda Roma, des del carrer de Tarragona fins al de València; el d’Independència-Badajoz, entre Sant Antoni Maria Claret i passeig Marítim; o el de la plaça Catalunya, on es construiran trams que enllaçaran el districte amb Ciutat Vella. D’altra banda, aquestes obres també donaran continuïtat a carrils ja existents, com ara el del carrer de Mallorca, que connectarà el barri del Clot amb l’Estació de Sants; el de Manso, des de Ronda Sant Pau fins a l’avinguda del Paral·lel; o el de Ronda Sant Pere, entre Girona i Roger de Llúria.

Tot i que, per part seva, Genís Domínguez, integrant de la plataforma Eixample Respira, cataloga la mesura de “pas endavant”, considera que l’Ajuntament fa tard. “Aquests canvis s’haurien d’haver fet el 2019”, diu fent referència al nou tram per a bicicletes de l’avinguda de Roma o els de Gran Via, que queden als voltants de la plaça de Tetuan i que “fa temps” que haurien d’estar a la calçada i no a la vorera.

En aquest sentit, Eixample Respira explica que el passat 13 d’octubre va participar en la taula del Pacte per la mobilitat, que qualifica de “decebedora”, ja que, segons subratllen des de l’entitat la xarxa prevista per al 2023, que farà que Barcelona compti amb un total de 272 quilòmetres de carrils bici, “s’ha dissenyat com fa deu anys”. I és que Eixample Respira recorda que no s’aconseguiran els objectius del Pla de Mobilitat Urbana 2019 – 2024: 295 quilòmetres el 2022 i 340 quilòmetres el 2024. També critiquen l’absència a la trobada de la regidora de Mobilitat, Laia Bonet.

Millores omeses

Paral·lelament, Domínguez assenyala que el nou pla ha omès certes millores “necessàries”, com és el cas del tram de la plaça de Tetuan per on les bicicletes han de creuar en pujar o baixar per passeig de Sant Joan. “Segueixen posant en conflicte els vianants i els ciclistes per no tocar l’espai del cotxe”, apunta Domínguez, qui també indica que troba a faltar vies per a ciclistes a dos dels carrers més transitats del districte i que, des d’Eixample Respira cataloguen “d’autopistes urbanes”, Aribau i Muntaner, i també al carrer d’Entença. “És una demanda de les escoles que han impulsat el Bicibús Eixample-Joan Miró, Entença i Xirinacs”, conclou indignat.

Sense direcció de pujada

Per la seva part, el portaveu de l’entitat Amics de la Bici, Albert Garcia, apunta que un dels problemes del nou mapa de carrils que farà del districte una zona més verda, és que està pensat, en gran part, perquè el veïnat es mogui en sentit Besòs i Llobregat i Llobregat i Besòs, i no en direcció pujada i baixada, “com si no ens moguéssim en direcció mar o muntanya”, afirma. Es tracta d’una necessitat que, segons Garcia, hauria de fer-se realitat perquè la fesomia de l’Eixample ho permet. “Hi ha moltes vies amples, on caben de sobres un carril bici i, a sobre, amb la gran quantitat de cotxes que hi circulen és perillós que les bicicletes comparteixin l’espai amb aquests vehicles”, recorda Garcia.

D’altra banda, un aspecte que la futura xarxa no ha inclòs i que, per a Garcia, també faria més segura la mobilitat del veïnat que es mou amb bicicleta, és que els separadors vials continuïn quan el carril es troba a l’altura del xamfrà. “Com que els cotxes no han de fer un gir de 90 graus, molts envaeixen l’espai dels ciclistes, i això pot fer que els puguin atropellar”, subratlla Garcia. “No hi ha gaires accidents perquè és el ciclista qui para i mira, si no fos així, hi hauria molts més”, assegura.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram