Ronda Sant Antoni

La retirada de la llosa de la ronda està prevista per al novembre. Foto: Arxiu

Una ronda Sant Antoni sense cotxes, amb busos només de baixada i un carril bici bidireccional. A principis de juny, la tinenta d’alcaldia d’Urbanisme, Janet Sanz, defensava que aquest seria el futur de la ronda de la discòrdia, ja que era l’opció “de consens” a la qual s’havia arribat després d’escoltar la diversitat d’opinions dels veïns. L’últim dia del mateix mes, però, Sanz deia que a partir del setembre es posaria en marxa una nova “fase de participació amb el veïnat” amb l’objectiu de tenir el projecte definitiu a principis de 2023 i licitar les obres a l’abril, un mes abans de les eleccions municipals. Al límit.

“Si al setembre s’ha de tornar a engegar la maquinària, no donarà temps a licitar l’obra en aquest mandat”, augura el portaveu de la Plataforma d’Afectats per la Llosa de Sant Antoni, Toni Olivella, que confia que l’Ajuntament tiri endavant el projecte anunciat al juny. “No és l’opció que més ens agrada, nosaltres voldríem que es recuperés el del 2018 (amb busos de pujada i baixada), però és la via de consens que permetria desencallar la situació”, argumenta Olivella.

Des de Fem Sant Antoni, en canvi, asseguren que “no hi ha tal consens”. Ho diu Xàbius Caballé, portaveu d’aquesta entitat que, juntament amb la Xarxa Veïnal del Raval, ha coordinat la defensa d’una ronda completament pacificada. “Si durant quinze anys l’hem tingut pacificada, ha quedat demostrat que no cal que hi tornin a circular vehicles”, apunta Caballé, amb un punt de vista molt allunyat del d’Olivella. El de la Plataforma d’Afectats per la Llosa creu que la pacificació total ha provocat incivisme i conflictes durant els últims anys, cosa que ara “ha millorat per la presència de la Guàrdia Urbana”.

Sigui com sigui, Caballé intueix que el procés de participació que engegarà l’Ajuntament al setembre serà més aviat “una mena de debat amb les entitats per intentar trobar consensos que ara no hi són”.

Una tercera via?

En aquest context, Eixample Respira –una de les entitats a favor d’una ronda 100% pacificada– va emetre divendres passat un comunicat proposant una solució alternativa: convertir Urgell en un carrer bidireccional des de Manso fins a Gran Via, amb un carril per sentit per als autobusos. D’aquesta manera, segons Eixample Respira, la ronda Sant Antoni podria continuar sent exclusivament per a vianants.

Mentre que Fem Sant Antoni dona suport a aquesta proposta, des de la Plataforma d’Afectats per la Llosa hi estan en contra, no només perquè creuen que la pacificació total és negativa per a la ronda, sinó també perquè consideren que els cotxes han de poder circular per algun lloc i que “tots els carrers han d’assumir un percentatge de trànsit per estar en igualtat de condicions”, conclou Olivella.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram