Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha posat en marxa la primera línia d’autobús semidirecta XPRESBus X1 per connectar el centre de la ciutat amb els nodes intermodals de Francesc Macià i Glòries amb freqüències de vuit minuts i un màxim de vint minuts per trajecte. El nou servei, que ha entrat en funcionament aquest dilluns 20 de setembre, estalviarà entre un 30% i un 40% de temps respecte d’altres línies.
La nova línia preveu assolir velocitats comercials de fins a 15 quilòmetres per hora, per sobre de la mitjana actual de la xarxa, de 12 quilòmetres. A més, TMB estudia també ampliar el trajecte d’aquesta línia fins a Maria Cristina, així com posar en marxa altres línies semidirectes a la ciutat.
“Aquesta línia ajudarà les persones que arriben a l’entrada de Barcelona a accedir ràpidament al centre de la ciutat. Això afavorirà la connectivitat i ho fem amb un bus sostenible”, ha assegurat l’encara presidenta de TMB i regidora de Mobilitat de l’Ajuntament, Rosa Alarcón. De fet, els vehicles de la línia seran de baixes o nul·les emissions. Inicialment, seran set vehicles híbrids de gas de longitud estàndard i el 2022 s’incorporaran els de pila d’hidrogen, actualment en fabricació.
Parades i horaris
La línia tindrà quatre parades per sentit a l’Hospital Clínic, Universitat / Aribau, Passeig de Gràcia i Passeig de Sant Joan, a més de les dues terminals. En total són deu parades, de les quals quatre són de nova creació i d’ús exclusiu de l’X1. “L’accés serà ràpid i àgil i permetrà una connexió molt eficient”, ha assegurat el conseller delegat de TMB, Gerardo Lertxundi.
Pel que fa als horaris, l’XPRESBus X1 estarà en funcionament de dilluns a divendres entre els mesos de setembre i juliol, de set del matí a deu de la nit amb intervals de vuit minuts. TMB preveu assolir una demanda de 4.000 usuaris diaris amb aquesta línia i un milió de viatges anuals, el 30% captats del vehicle privat.
La nova línia de TMB enllaçarà el sector central de la ciutat amb els nodes de transport de les places de Glòries i Francesc Macià, on conflueixen les línies de tramvia T1, T2 i T3, en el primer cas, i T4, T5 i T6 en el segon. Aquest nou tipus de línia està orientada a captar nous usuaris del transport públic i es distingirà pel color negre i la lletra X avantposada al número de la línia.
Un cop posada en funcionament aquesta línia, TMB estudiarà una possible ampliació del trajecte fins a Maria Cristina, la qual cosa afavorirà la “vocació metropolitana” per ser un punt d’arribada de molts autobusos interurbans. L’empresa també té la voluntat d’instaurar més línies exprés a la ciutat i ja està analitzant altres projectes.