Ramonet Auditori

L’Auditori de Cornellà va ser l’escenari de la conferència. Foto: CCF

La represa del cicle de conferències del Cornellà Creació Fòrum després de l’estiu ha estat protagonitzada pel catedràtic en comunicació i pensador Ignacio Ramonet, que va tornar divendres passat a la ciutat per disseccionar la geopolítica mundial del moment, marcada pel que va descriure com una “policrisi”.

La darrera vegada que Ramonet va trepitjar la tribuna del Cornellà Creació va ser el febrer del 2020, un mes abans de la pandèmia de la covid, un dels elements, tal com va explicar divendres, que ha “canviat l’estructura del funcionament no només geopolític” del món. L’altre fenomen ha estat la guerra a Ucraïna, que va descriure com “una sorpresa estratègica” que ha provocat un “xoc militar de grans dimensions amb conseqüències mundials geopolítiques i econòmiques”.

Els dos “sismes”

Per a Ramonet, la covid i la guerra a l’est d’Europa han estat dos “sismes” que han capgirat, només en tres anys, la geoestratègia i les prioritats internacionals. Si el 2020 Ramonet va parlar sobre el mateix escenari cornellanenc que el món estava “àmpliament pacificat”, l’avinentesa és actualment del tot contrària. “Hem vist com la covid va posar en evidència moltes carències del planeta i del model seguit fins a aquell moment”, va reflexionar Ramonet pel que fa a la pandèmia. En el cas de la invasió russa d’Ucraïna, aquest pensador va recordar que aquest conflicte ha estat el motiu pel qual Alemanya ha frenat el seu creixement. “Alemanya consumia energia procedent de Rússia i ara la compra als EEUU empobrint Europa”, va assegurar.

Per tot plegat, Ramonet considera que el món està “fracturat” entre els que comprenen la posició russa i els qui defensen Ucraïna. En aquest sentit, va assegurar que els EEUU, tot i seguir sent la gran potència econòmica, no poden dominar el món. A més, el catedràtic de la Sorbona va posar èmfasi en el paper cada cop més creixent de les xarxes socials, que, segons va dir, “han aconseguit la democratització de la informació”, tot i que a un preu molt alt. “És un consum activista de la informació sense contingut”, va lamentar divendres a Cornellà.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram