Un dels objectius és potenciar l’ús de la bici. Foto: Ajuntament Barcelona

L’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) presentarà un total d’onze projectes com a candidats a rebre fons Next Generation, que la Unió Europea preveu atorgar en l’estratègia de reconstrucció de la pandèmia. Amb una suma total de 2.717 milions d’euros, les propostes de l’ens supramunicipal per a l’entorn metropolità s’organitzen en una trentena de línies estratègiques. Estan relacionades amb la digitalització dels serveis i la transició ecològica i energètica.

La proposta passa per un doble paquet de propostes, el programa metropolità d’inversió i suport a la transició digital, i el programa metropolità per a la transició energètica i ecològica. Els dos programes volen promoure la digitalització de serveis, l’administració electrònica i el suport a la nova economia, a més de situar l’àrea metropolitana de Barcelona al capdavant en la lluita contra el canvi climàtic i la sostenibilitat.

El primer programa inclou el desenvolupament de les infraestructures 5G que donin servei a espais d’importància estratègica. Això implica, entre altres, les rondes de la ciutat de Barcelona, les platges de la costa metropolitana o els polígons industrials. El programa inclou, entre altres, el projecte DigitalAMB, que busca aconseguir que la relació entre l’AMB, els ciutadans, els professionals i les empreses sigui totalment digital. El segon programa se centra en el medi ambient i inclou transformacions en camps com l’urbanisme, l’habitatge, la mobilitat, la gestió dels residus i el cicle integral de l’aigua.

D’altra banda, es volen millorar els 25 quilòmetres de platges i evitar la regressió de la sorra, així com crear el Parc Tecnològic Metropolità de la Fusta i del Bosc, al límit urbà del Parc Natural de Collserola. En matèria d’habitatge, l’objectiu és millorar l’eficiència energètica de gairebé 13.000 llars en quatre anys.

L’AMB també preveu promoure la mobilitat sostenible, amb un impuls de l’ús de la bicicleta, crear una xarxa d’aparcaments segurs i ampliar el servei de bicicletes públiques. També es preveu electrificar la xarxa de transport públic perquè el 2030 un 40% de les flotes de bus siguin de zero emissions i el 50% híbrides. Pel que fa als residus l’aposta passa pels contenidors intel·ligents, potenciar la recollida porta a porta i finançar el futur centre de biofertilitzants i adobs. A la vegada, es busca potenciar l’ús d’aigües regenerades, implantar una xarxa de sensors de la qualitat de l’aigua i potenciar l’ús d’energies renovables.