Patronal i sindicats coincideixen a defensar que els llocs de treball a la indústria són més estables. Foto: Albert Cadanet / ACN

El Baix Llobregat és la segona comarca amb més persones afectades per un ERTO. Més de 96.000 treballadors i treballadores estan en un expedient de regulació temporal d’ocupació per culpa del coronavirus. En aquest context, l’anunci del tancament de Nissan és una gerra d’aigua freda per al territori.

Carlos de Pablo, secretari comarcal de la UGT al Baix Llobregat, considera que la marca japonesa “ha donat l’esquena a la societat catalana” i ha aprofitat la feblesa d’un moment tan delicat com el que ha provocat el virus per anunciar el tancament de les fàbriques, que afecta més de 20.000 persones. Des del sindicat asseguren que els dirigents de la companyia són uns “autèntics delinqüents socials”.

Per a Rosa Fiol, directora general de l’Associació Empresarial de l’Hospitalet i el Baix Llobregat (AEBALL), “Nissan és un tema que ve de lluny” on s’han sumat una sèrie de circumstàncies com la seva governança interna, la inestabilitat política o la “campanya anticotxe” de l’AMB, que assegura que incomoda els fabricants automobilístics.

Sigui com sigui, aquesta notícia arriba en un moment delicat per a la indústria baixllobregatina, que encara no ha recuperat el 100% de l’activitat.

RECUPERAR TEIXIT
Però, a la vegada, la indústria és l’únic camí per recuperar llocs de treball. Així ho veu de Pablo, que assegura que “la gran opció és reindustrialitzar” la comarca. El líder de la UGT assegura que “el primer pas per tenir riquesa és produir” i “l’única opció” per fer-ho és la indústria. També ho veu així Rosa Fiol, que espera que la pandèmia serveixi per recuperar el sentit comú, “que s’havia perdut”, per “tornar a protegir la indústria”.

Fiol ho resumeix de la següent manera: “Catalunya té un gran teixit industrial que cal preservar com sigui, perquè no ens podem dedicar només als serveis o al turisme”.

UNA OPORTUNITAT
Fiol demana que s’aposti per la indústria perquè ofereix una ocupació de més qualitat i més estable per als treballadors i treballadores. En aquest sentit, des de la patronal creuen que la situació provocada per la Covid-19 pot ser una oportunitat per recuperar part de les indústries que van marxar a produir a altres països i que ara s’han adonat que la solució no passa només per reduir costos salarials.

Com ja va passar en l’anterior crisi, des de la patronal pensen que el virus i el tancament de Nissan farà que moltes empreses diversifiquin els seus productes i busquin nous àmbits on treballar, com per exemple el sector mèdic. Per a la directora general d’AEBALL, la fabricació de respiradors d’emergència per als hospitals és un exemple de la flexibilitat del sector del metall i una mostra del reenfocament que poden fer diverses empreses.

Per a de Pablo, això no ha de ser un problema per als obrers, ja que “la gent ha demostrat la seva capacitat de reciclatge, de reacció i d’adaptació” per fer aquells productes que la societat necessiti. Però demana a les administracions que facin polítiques actives de formació i aportin els recursos necessaris perquè els treballadors i les treballadores puguin reformar-se. Per al sindicat, aquesta és l’única manera de deixar de perdre producció i teixit industrial, com ha estat passant “contínuament” els últims anys.

“La Covid ha accelerat certes tendències, els canvis es feien amb lapses de temps més dilatats i ara s’han accelerat”, explica Fiol, que remarca que el sector de l’automòbil fa anys que “va decreixent” a Europa, on es venen menys cotxes.