La congestió del trànsit per entrar a Barcelona agreuja el problema de la pol·lució. Foto: Arxiu

Prop de 100.000 baixllobregatins pateixen diàriament tràfic dens i embussos per entrar a Barcelona. De fet, són la meitat de les persones que, segons dades del RACC, entren cada dia a la capital catalana des de la seva àrea metropolitana –ja sigui en cotxe particular o en transport públic rodat–. Una xifra inferior a la de fa 10 anys, però que ha augmentat en el darrer any després de la crisi.

És per aquesta raó, assegura el RACC, que “si no s’articulen mesures aviat, és possible que la congestió augmenti un 50% en els pròxims anys”, assolint de nou els nivells previs a la crisi, amb la “pèrdua de qualitat de l’aire i de competitivitat econòmica que això comporta”, afegeixen des de l’entitat.

52.000 HORES PERDUDES AL DIA
En què es tradueix la congestió viària actual? El RACC xifra en 52.000 les hores perdudes cada dia per culpa dels embussos en els accessos a la ciutat durant els matins –de set a 10– i durant la tarda –de cinc a vuit–, el que es tradueix en 115.000 vehicles afectats diàriament. Anualment, les hores perdudes ascendeixen als 13 milions, les quals suposen un cost de 137 milions d’euros, equivalent a 685 euros per usuari a l’any i al 0,1 del PIB català.

Això pel que fa als conductors i usuaris de transport públic rodat, ja que els viatgers que circulen per Rodalies pateixen demores que poden superar en hora punta els 150 minuts a la setmana. Per tot plegat, cada any es perden als embussos l’equivalent a vuit dies de feina.

Per tal de reduir la congestió, el RACC proposa, entre altres, instar Foment a fer les inversions previstes a Rodalies i proposa potenciar els carrils Bus-VAO low cost –per on circulen busos i turismes amb dos o més ocupants–.

Per la seva banda, l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), la Generalitat i l’Ajuntament de Barcelona han posat en marxa un sistema per identificar els vehicles més respectuosos amb el medi ambient. Un mètode que permetrà gestionar episodis d’alta contaminació, l’amenaça invisible que va molt més enllà de pèrdues econòmiques i de temps, i que patim tots.

 

Dos corredors amb diferents
dinàmiques a la comarca

Tot i que les xifres han millorat respecte de fa 10 anys, el risc de multiplicar per dos la congestió per accedir a Barcelona és molt alt. Pel que fa a la comarca, les xifres mostrades són de les més altes de tota l’àrea metropolitana.

El RACC divideix el Baix Llobregat en dos corredors, un que engloba el Delta i un altre per a la resta de la comarca. Per temps perdut en embussos en hora punta, cada baixllobregatins es deixa 21 minuts en total a sobre del seu cotxe –o al bus– intentant accedir a la capital catalana –5,5 minuts per als del Delta i 15,5 per als de la resta de la comarca–. Una pèrdua de temps que costa 55 milions d’euros a l’any, dels quals 14 corresponen a l’àrea del Delta i 42 a la resta de la comarca. 

El RACC també fa una relació de punts especialment conflictius, entre els quals hi ha el Nus de Llobregat, la connexió entre l’AP-2 i l’AP-7 al nord del Papiol i la C-32 al seu pas per Sant Boi de Llobregat.

De fet, els corredors del Baix Llobregat, Vallès Occidental i les rondes concentren prop del 80% de la congestió viària total.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram