Quan una persona entra en una botiga de Cornellà, només en una de cada tres l’atenen en català directament, abans que el client parli. Quan ho fa, la xifra s’eleva i més de la meitat (56%), el passen a atendre en català. Així ho diuen les xifres recollides per Ofercat, l’estudi elaborat pel Consorci per a la Normalització Lingüística de Cornellà per fomentar l’ús del català als comerços locals.
Per tipus d’establiments, les botigues dels centres comercials i les parades dels mercats municipals són els llocs on menys comencen parlant en català als clients. Però en els dos espais, un cop el comprador comença a parlar en català, la xifra de comerciants que parlen en català supera la mitjana de la ciutat i s’enfila fins a gairebé els dos terços, un 57 i un 59% respectivament. En canvi, a les grans superfícies el català és la llengua d’inici en un 42% i s’enfila fins al 77% quan es comença en castellà però el client parla en català.
Durant la presentació dels resultats, que s’ha fet ara després d’analitzar les observacions que els tècnics van fer l’octubre i el novembre del 2018, també es van posar sobre la taula les propostes per fer créixer l’ús del català entre els diferents comerços i establiments de la ciutat.
Un dels espais que presenten més marge de millora són els mercats municipals, que també marquen l’estructura comercial tradicional de la ciutat i, fins i tot, són referents comarcals. Per això, el Consorci vol augmentar la col·laboració amb els paradistes i les associacions de comerciants per augmentar l’ús del català entre els ciutadans.