El Consorci vol augmentar la col·laboració amb els mercats municipals, on creu que hi ha més marge per incrementar l’ús del català. Foto: Arxiu

Quan una persona entra en una botiga de Cornellà, només en una de cada tres l’atenen en català directament, abans que el client parli. Quan ho fa, la xifra s’eleva i més de la meitat (56%), el passen a atendre en català. Així ho diuen les xifres recollides per Ofercat, l’estudi elaborat pel Consorci per a la Normalització Lingüística de Cornellà per fomentar l’ús del català als comerços locals.

Per tipus d’establiments, les botigues dels centres comercials i les parades dels mercats municipals són els llocs on menys comencen parlant en català als clients. Però en els dos espais, un cop el comprador comença a parlar en català, la xifra de comerciants que parlen en català supera la mitjana de la ciutat i s’enfila fins a gairebé els dos terços, un 57 i un 59% respectivament. En canvi, a les grans superfícies el català és la llengua d’inici en un 42% i s’enfila fins al 77% quan es comença en castellà però el client parla en català.

Durant la presentació dels resultats, que s’ha fet ara després d’analitzar les observacions que els tècnics van fer l’octubre i el novembre del 2018, també es van posar sobre la taula les propostes per fer créixer l’ús del català entre els diferents comerços i establiments de la ciutat.

Un dels espais que presenten més marge de millora són els mercats municipals, que també marquen l’estructura comercial tradicional de la ciutat i, fins i tot, són referents comarcals. Per això, el Consorci vol augmentar la col·laboració amb els paradistes i les associacions de comerciants per augmentar l’ús del català entre els ciutadans.