Mans dona utilitzant mòbil

Foto: Arxiu

Els ciberatacs s’han convertit, per desgràcia, en quelcom habitual. Cada setmana cossos policials o empreses denuncien suplantacions d’identitat per robar dades personals als ciutadans. Els estafadors contacten amb els usuaris en nom de bans o empreses de renom, per exemple, de paqueteria, per cridar l’atenció de les víctimes i intentar que piquin. Si abans la majoria es produïen a través del correu electrònic, ara està del tot estesa la modalitat Smishing, que és l’estafa mitjançant SMS i consistent en aquesta suplantació d’identitat com a via per al robatori.

Està passant precisament ara en nom del Banc Santander. Les víctimes reben un missatge de text on se’ls sol·licita les seves claus bancàries a través d’un enllaç, que és fals, amb un nom de domini rus (.ru). Això no vol dir que els ciberdelinqüents siguin necessàriament russos, però sí que demostra que l’atac es realitza des de servidors russos, una pràctica força estesa que permet als atacants mantenir-se més fàcilment en l’anonimat.

L’SMS

“El seu compte ha estat bloquejat temporalment per seguretat. Per activar-lo iniciï sessió des del següent enllaç: http://santander.s-financieros-web.ru”, diu l’SMS en qüestió. Si cliques l’enllaç i introdueixes el teu usuari i contrasenya, aquestes dades passaran directament en mans dels estafadors, que tindran accés al teu compte bancari.

Què cal fer?

Sempre que rebis missatges d’aquesta mena, ignora’ls (mai cliquis l’enllaç ni donis cap dada) i posa’t en contacte immediatament amb l’entitat o empresa afectada per avisar dels fets. Et deixem a continuació una de les estafes que corre també actualment en nom de Correus i un vídeo dels Mossos amb claus per no caure en aquests ciberatacs.

WhatsAppEmailXFacebookTelegram