Josep Maria Bilurbina

Josep Maria Bilurbina, arquitecte i Ramblista d’Honor 2023. Foto: Línia

Fa quaranta-tres anys que aquest arquitecte assessora Amics de la Rambla sobre urbanisme, i per això està tan cofoi i orgullós de ser un dels Ramblistes d’Honor de 2023. Ell va impulsar els informes de manteniment del passeig i ha col·laborat activament a l’hora de consensuar el pla de remodelació actual.

Em fa l’efecte que vostè coneix bé les necessitats tècniques de la Rambla
Més o menys, sí. Conec bastants coses de Ciutat Vella perquè he col·laborat en alguns dels projectes. I he sigut durant molts anys el vocal d’urbanisme a l’associació Amics de la Rambla.

Què li sembla, des d’un punt de vista tècnic, la remodelació?
La Rambla necessitava una solució, i és evident que s’ha de començar per alguna banda, però aquest tipus de plantejaments sempre es queden curts.

En què ens hem quedat curts?
Si la idea era ampliar l’espai públic, per què no s’ha intentat col·locar les sortides del metro de Liceu sota els edificis? El mateix pel que fa a la sortida de la plaça de Catalunya. Per què no se surt per Rivadeneyra com es feia abans? S’han fet coses així, per exemple a l’Arc de Triomf. I a Europa hi ha molts més exemples.

No sembla fàcil.
És clar que no. Això representa arribar a les andanes, augmentar la despesa… Però si no aprofites aquests moments, hi ha coses que després ja no les faràs.

Són poc agosarades, en general, les nostres institucions?
Diria que sí. És veritat que hi ha molts interessos, però crec que s’han d’introduir noves solucions. Com la reutilització de l’edifici de la Duana, per exemple, que està infrautilitzat. Ara hi ha finalment un projecte per a la Foneria dels Canons, però s’han esperat que l’edifici caigui a trossos. És molt important per a la Rambla recuperar aquests espais.

“El manteniment, en una zona on hi ha tant d’ús públic, és fonamental”

Vostè ha denunciat sovint la falta de manteniment als diversos espais de la Rambla.
Fins ara el criteri del manteniment es quedava al calaix. De fet, a vegades, ni tan sols es tenia en compte durant una urbanització. Ara comença a estar sobre la taula. Combinar diversos paviments porta problemes i alguns són molt cars de mantenir, com el de les onades que hi havia fins ara a la Rambla. El manteniment és fonamental, i més en una zona com aquesta on hi ha tant d’ús públic. I després hi ha la il·luminació.

Què me’n diu, sobre això?
Molt sovint es calcula la il·luminació que caldrà a les vuit de la tarda, amb les botigues obertes. Però, en acabat, ves-hi a les dues de la matinada, a veure què passa. D’això en vam parlar força amb els arquitectes del projecte. Perquè no hi pot haver el mateix criteri a la part alta de la Rambla que a la baixa, on hi ha més amplitud. El projecte està plantejat des d’un punt de vista tècnic molt correctament. Però cal preveure el manteniment.

Pel que fa a la mobilitat, vostè creu que han de circular autobusos articulats per la Rambla?
Tots els estudis de TMB mostren que la gent que baixa o puja de l’autobús a la Rambla representa entorn d’un 6%. Llavors, cal donar tanta importància a aquest 6%? No es podria buscar un tipus de transport reduït? Sembla més lògic fer-ho, oi? En canvi, jo trobo a faltar una parada de taxis. És empipador que hagis d’anar fins a la plaça Catalunya per trobar-ne un.

Creu que els veïns, en general, hi guanyaran, amb la reforma?
Sí, però fa falta una cosa més, encara. Cal ajudar els veïns, com es va fer al barri de Sant Pere o de Sant Antoni. Tingues present que el 50% dels edificis destinats a habitatges a la Rambla no tenen ascensor, per exemple. S’han d’impulsar ajudes per a l’accessibilitat, i també per rehabilitar instal·lacions, patis interiors, terrats, façanes posteriors… Les façanes exteriors es mantenen bé gràcies al pla que es va fer fa vint anys.

Com es pot fer, això?
Amb un pla específic d’ajudes per a la rehabilitació dels edificis. S’hauria d’impulsar durant els tres o quatre anys que duri la remodelació. Seria un pla com el que es va fer fa uns anys, amb Xavier Casas i companyia. En l’àmbit de la Rambla, hauria de ser un complement específic a la remodelació.

Ajudes directes i ràpides, oi?
Sí, a més de les ajudes, cal que hi hagi interlocutors directes que facilitin aquest procés. Ja sabem que administrativament sempre és complicat concedir permisos, i més en el cas de la Rambla.

WhatsAppEmailXFacebookTelegram