Mobilitat ZBE

Castelldefels no té data per a la seva ZBE. Foto: Ajuntament de Castelldefels

Les zones de baixes emissions (ZBE), una mesura destinada a reduir el trànsit dels vehicles més contaminants pels nuclis urbans, s’estenen cap als municipis del Delta del Llobregat. Sant Boi, Viladecans, el Prat i Gavà posaran en marxa les seves ZBE a partir del juliol, seguint la música que marca l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), que les coordina.

Per tant, a partir de l’estiu, els vehicles que no tenen cap etiqueta ambiental de la Direcció General de Trànsit (DGT) tindran restringida la circulació en l’àmbit que delimiten les ZBE els dies laborables de set del matí a vuit de la tarda. Així i tot, les sancions als vehicles que se saltin aquesta normativa no es començaran a imposar fins al setembre.

D’aquesta manera, el Delta del Llobregat s’equipara a Barcelona i les ciutats del seu entorn, on ja fa uns anys que funciona la ZBE de les Rondes, tot i que no sense polèmica. Sense anar més lluny, el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya, primer, i el Tribunal Suprem, el novembre passat, van tombar la mesura per deficiències en la seva elaboració. Malgrat que la norma es va adaptar i continua vigent, alguns municipis han mostrat dubtes respecte de la manera d’aplicar-la i reclamen garanties jurídiques. És el cas de Castelldefels, on, a hores d’ara, encara no hi ha cap data d’inici de la ZBE.

Amb tot, les altres quatre ciutats del Delta ja estan preparades per posar en marxa la ZBE a tota la seva trama urbana, excepte en zones de polígons industrials i al Parc Agrari. Les ZBE estaran degudament senyalitzades a cada ciutat i controlades per càmeres fixes. A més, es garantirà el compliment de les restriccions amb un parell de cotxes de l’AMB que circularan pels diferents municipis de la zona per detectar vehicles que incompleixin la norma.

Des de les quatre ciutats destaquen els beneficis en la salut que tenen les ZBE i recorden que s’estan implementant mesures similars a ciutats d’arreu del món.

Castelldefels, un cas a part

L’única incògnita relacionada amb la implantació de les zones de baixes emissions (ZBE) al Delta del Llobregat és Castelldefels. I és que sembla que aquesta ciutat no posarà en marxa la mesura aquest estiu, tal com faran els municipis veïns. Fonts municipals han explicat al Línia que l’Ajuntament castelldefelenc no contempla cap data d’inici de la ZBE i es remeten al comunicat que van fer públic l’11 de març, on s’anunciava la creació d’una comissió per analitzar les afectacions que la mesura tindrà al municipi. Sota el nom de Comissió per a l’aire net i sostenible de Castelldefels (AIRECAST), aquest organisme tindrà l’encàrrec d’analitzar l’impacte que la ZBE tindrà en aquesta ciutat.

L’objectiu del govern de Castelldefels és blindar-se davant situacions com la que va viure la ZBE de Barcelona, tombada als tribunals. A més, l’alcalde, Manuel Reyes, argumenta que la comissió es crea per “escoltar tothom i buscar la millor solució per als veïns”.

Si bé és cert que la postura de Reyes no és tan explícita com la del seu company de partit (PP) i alcalde de Badalona, Xavier García Albiol, que ha ajornat tres anys l’inici de la ZBE al seu municipi, el batlle castelldefelenc mostra preferència per mesures diferents, com sancionar els avions més contaminants o soterrar les grans autovies per reduir la pol·lució del trànsit, abans que multar els veïns que no poden renovar els seus vehicles. “És necessari avançar en la qualitat de l’aire, però sense castigar els que tenen menys recursos”, defensa Reyes.

WhatsAppEmailXFacebookTelegram