Port de Barcelona

El soci comercial més gran del port de Barcelona és la Xina. Foto: Port de Barcelona

La ciutadania, tant de Barcelona com de la metròpoli, en depèn. Malgrat tot, el desconeixement que hi ha sobre el port de Barcelona és elevat. Quantes tones s’hi descarreguen? Quins són els productes que més hi arriben? De quins països venen?

Segons afirmen des del Port de Barcelona, el de la capital catalana “és el port més diversificat de la Mediterrània pel que fa als trànsits”. “Aquí arriben tota mena de mercaderies. Tenim més de 30 terminals especialitzades, perquè donem servei a sectors tan diversos com són l’hortofructícola, el sector carni, el tèxtil, el de l’automoció, el farmacèutic o el químic”, detallen.

En aquest sentit, si ens referim al que portem de 2022, les xifres impressionen. Per primera vegada d’ençà que va començar la pandèmia, el port està vivint una recuperació en el nombre de contenidors i de tones que arriben i marxen de Barcelona.

Fins a l’agost d’enguany hi han passat 47 milions de tones de diferents productes, o sigui quatre més que fins al mateix mes del 2021. Aquesta xifra gairebé equival a 10 milions d’elefants o a 47 milions de cotxes entrant i sortint de Barcelona.

També es pot calcular la quantitat de productes en una altra mesura típicament portuària: els contenidors. En aquest cas, podem dir que fins al mes passat van passar gairebé dos milions i mig de contenidors pel port.

Així mateix, s’espera que aquest 2022 la infraestructura recuperi la seva vigorositat d’abans de la pandèmia i, en acabar l’any, registri 65 milions de tones i 3,3 milions de contenidors.

Però aquesta no és l’única dada que dona fe de la magnitud del port. Segons l’organització portuària de Barcelona, fins a l’agost han passat 2,5 milions de passatgers per la capital catalana. D’aquests, un milió han embarcat, un milió han desembarcat al port i la resta han passat per Barcelona de trànsit.

Finalment, cal esmentar una darrera mena de càrrega. Pel que fa als automòbils, enguany s’han registrat 320.000 vehicles. En aquest cas sí que parlem d’una xifra molt menor que la d’anys anteriors a la crisi sanitària. El 2018, per exemple, fins al mes d’agost el port va veure l’arribada i sortida de més de 600.000 automòbils.

Quins productes passen pel port?

Els productes més importants que arriben al port de Barcelona són els hidrocarburs com la gasolina o el gas natural. De cada cinc tones que passen per la infraestructura portuària, una és d’aquesta mena. També tenen molta importància els productes alimentaris, ja que nou milions de tones que hi van atracar fins a l’agost estaven relacionades amb aquest sector. Així, fins al mes passat pel port van passar 1,2 milions de tones de faves de soja, 560.000 tones de cereals i farines, 497.000 tones de peix congelat o 843.000 tones de begudes alcohòliques i derivats.

Alhora, destaquen altres productes com la maquinària (2,5 milions de tones), el paper i la pasta de paper (1,7 milions) o els materials de construcció (2,1 milions).

D’on venen i cap a on van?

Si parlem de tones de productes que venen o se’n van del port, les principals destinacions són tres. La relació més gran s’estableix amb els ports de França i Itàlia, amb la resta de l’Estat espanyol i amb l’Extrem Orient i el Japó. Dels 47 milions de tones que van passar pel port, 18 estaven relacionades amb aquestes tres regions. Així mateix, també van ser notables les tones que anaven o venien del nord de l’Àfrica, el Mediterrani oriental, el Mar Negre o les costes atlàntiques de Sud-amèrica.

Tanmateix, si parlem de contenidors que van arribar al port de Barcelona, la relació internacional canvia per complet. En aquest cas, la meitat dels contenidors que s’obren a la capital catalana venen de la Xina. A molta distància queden Turquia, l’Índia i els Estats Units.

Per altra banda, en el que té a veure amb els contenidors que van de Barcelona cap a l’exterior, els països on més productes arriben són, per aquest ordre, la Xina, la resta de l’Estat espanyol, els Estats Units, els Emirats Àrabs, Turquia, Mèxic, l’Aràbia Saudita, Algèria, el Japó i Corea del Sud.

Cafè per a tothom

Barcelona no és un enclavament menor en el marc europeu. Tal com expliquen des del Port de Barcelona, més del 80% del cafè verd que arriba a l’Estat espanyol ho fa a través de la capital catalana. “Quan ens prenem un cafè, ho fem gràcies als operadors del port”, assenyala l’autoritat portuària.

Així mateix, les 506.000 tones de cafè que van arribar a Barcelona l’any 2021 provenien de 40 països diferents. “És la porta d’entrada d’aproximadament el 5,5% de tot el cafè que arriba al continent”, afirmen des del Port.

WhatsAppEmailXFacebookTelegram