Rodalies Martorell

L’estació de Rodalies de Martorell. Foto: Línia

Fa més d’un any que les obres del corredor mediterrani es concentren en el tram entre Martorell i Castellbisbal, fet que ha causat cancel·lacions de trens, modificacions en la freqüència horària i la posada en marxa del servei per carretera en bus, que no sempre està disponible. Abans de les obres, des de Martorell circulaven quatre trens l’hora en direcció Barcelona – Terrassa de la línia R4, tant d’anada com de tornada. Ara per ara, habitualment només n’hi ha dos. La meitat dels trens, per tant, no passen.

El portaveu de Renfe a Catalunya, Antonio Carmona, defensa que els canvis “s’han comunicat per tots els canals”, però la veritat és que els horaris no estan actualitzats ni a l’aplicació de Rodalies ni al web, on encara hi ha escrita l’antiga freqüència. Sí que se n’informa a la secció d’avisos de Rodalies, però no és aquí on la gent consulta a quina hora arriben els trens.

Més enllà dels retards i de les possibles modificacions per carretera del servei, aquest és un problema que afecta específicament l’estació de Rodalies de Martorell. Els trens que haurien de finalitzar o començar el trajecte a la capital del Montserratí ho fan a Castellbisbal, una parada abans o després, segons la direcció.

La Sara és una martorellenca usuària de Renfe que pateix aquestes incidències. “Quan agafes el tren a Barcelona, et diu que acaba a Martorell, però has de baixar a Castellbisbal i esperar allà com a mínim 15 minuts perquè passi el següent que vagi a Martorell. I tampoc ningú ens avisa de res”, lamenta. Un recorregut que hauria de ser de cinc minuts acaba sent, si més no, de 20.

El portaveu de Renfe a Catalunya, per la seva banda, manifesta que continuen posant ‘Martorell’ als trens que acaben a Castellbisbal perquè “es pot fer transbord i acabar al destí”. Els passatgers, però, lamenten la falta d’informació i la pèrdua de temps que això suposa.

En alguns casos s’ha transformat un trajecte d’uns 30 minuts en un de més d’una hora

En el cas de l’R8, la línia que passa per la UAB, el problema encara es fa més feixuc. Aquest trajecte només té un tren cada hora, tant d’anada com de tornada, i en principi hauria d’anar des de Martorell fins a Granollers. Per culpa de les obres del corredor mediterrani, en canvi, comença i acaba a Castellbisbal. Qui surt des de Martorell ha d’agafar un tren de l’R4 per fer una parada i allà esperar que surti el de l’R8 direcció Granollers. I el contrari en el cas de la tornada.

Tot plegat resulta encara més complicat si tenim en compte que només hi ha un tren per hora de la línia R8 i que els retards i les cancel·lacions són el pa de cada dia a l’R4.

És això el que pateix la Mireia, també de Martorell, des que aquest curs ha començat a estudiar a la UAB. Les peripècies, narra, per arribar a la universitat són constants: “Han transformat un trajecte d’uns 30 minuts en un de poc més d’una hora. Arribar a classe és una incertesa”, diu.

A mesura que han passat els mesos, els usuaris busquen altres opcions al servei que ofereix Rodalies. És el cas de l’Olga, que viu a Martorell i que explica que sovint ha hagut d’anar directament a Castellbisbal per assegurar-se que sortiria el tren que volia agafar o l’han anat a buscar allà. “És bastant molest, perquè et fa perdre molt temps. Jo tinc sort perquè sempre que ho he necessitat els meus pares m’han pogut ajudar amb el cotxe”, afirma. Una experiència, la d’anar fins a l’estació de Castellbisbal en cotxe, que també comparteix la Sara.

De fet, la Sara declara que en el seu dia a dia ha deixat d’agafar Rodalies per assegurar-se que pot arribar a classe. Ella estudia a l’Hospitalet i detalla que “Renfe seria el més ràpid per arribar-hi, però per culpa que no són puntuals he d’anar en Ferrocarrils, caminar 15 minuts més i sortir mitja hora abans de casa”. A més, ha hagut de comprar la T-Jove, que és trimestral i fins al gener costarà 40 euros, mentre que amb Rodalies viatjar seria gratis amb l’Abonament Recurrent.

Amb tot, un punt negre de la xarxa ferroviària no tan mediàtic, però igualment enutjós per als veïns que diàriament el pateixen.

Horaris reals a l’aplicació d’Adif

L’aplicació gratuïta per a mòbils d’Adif és l’únic accés des d’on els usuaris poden consultar els horaris reals dels trens de Rodalies, també tenint en compte els retards o els trajectes que han estat cancel·lats. Només cal buscar l’estació des d’on s’agafarà el tren i hi surten tots els horaris.

WhatsAppEmailXFacebookTelegram