Entrada a la Zona de Baixes Emissions

Els nous punts de control de la Zona de Baixes Emissions de Barcelona comptaran amb tecnologia puntera. Foto: Aina Martí/ACN

Només quatre dies abans que el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) anul·lés l’ordenança de la Zona de Baixes Emissions (ZBE) de Barcelona, l’Ajuntament de la capital catalana feia públic un nou projecte per millorar i fer més efectiva la mesura. Per un valor de gairebé 2 milions d’euros, la iniciativa suposarà l’ampliació del sistema de control dels vehicles contaminants que, malgrat que no poden circular per dins de la ZBE, ho fan igualment. Tot plegat estarà en marxa d’aquí a un any.

Veient la nova situació jurídica es podria esperar que aquest projecte es paralitzés. Tanmateix, i a preguntes del diari Línia, des del consistori barceloní afirmen que la inversió “continua endavant perquè la sentència no és ferma i la norma segueix vigent”.

Certament, almenys de moment cap dels demandants contra la ZBE ha sol·licitat que l’anul·lació entri en vigor de manera immediata. Ara, el TSJC està a l’espera de rebre el recurs de l’Ajuntament, que ja ha anunciat que el presentarà. Serà després d’això quan es resoldrà definitivament el litigi.

Una decisió que ha aixecat polseguera

La sentència del tribunal ha escalfat els ànims. Mentre que els impulsors de la denúncia la consideren un èxit i assenyalen que la decisió demostra que la ZBE és desmesurada i injusta, des d’organismes públics com l’Institut de Salut Global de Barcelona (ISGlobal) rebutgen la paralització de la Zona de Baixes Emissions perquè la contemplen com una normativa adient contra la contaminació.

Aquests darrers afirmen que les zones de baixes emissions són una mesura que ja tenen altres ciutats d’Europa i addueixen que són necessàries per evitar les morts prematures que l’elevada concentració de partícules cancerígenes a causa de la contaminació produeix. Alhora, diuen que la normativa no genera desigualtats socials com sí que ho fa la contaminació, que afecta “la gent amb pitjor estat de salut o la població amb més desavantatges socials”.

En la mateixa línia es mouen les declaracions de la Federació d’Associacions de Veïns i Veïnes de Barcelona, que afirma que “una sentència judicial no pot aturar el consens polític i social per millorar la qualitat de l’aire”.

Altres veus com la de l’ambientòleg Marc Cerdà, però, posen en dubte la utilitat de les zones de baixes emissions. “És la mesura menys efectiva, més conservadora i més anticlimàtica per reduir la contaminació atmosfèrica a Barcelona”, opina Cerdà.

Més càmeres de control

Sigui com sigui, la ZBE continua endavant, com ho demostra el nou projecte del consistori. Una iniciativa que de ben segur tampoc agradarà a tothom. Es tracta d’una ampliació del sistema de monitoratge amb “42 nous punts de control repartits pel territori i dotats de càmeres per fer reconeixement de matrícules mitjançant algoritmes de visió artificial”.

Així mateix, els nous punts de control comptaran amb un sistema d’alta resolució que podrà “identificar la matrícula i opcionalment la marca i el model del vehicle”. També disposaran de càmeres que capturaran imatges de l’entorn en color “per situar el vehicle infractor en la zona controlada” i en l’hora en què s’ha produït la infracció. A més, les càmeres faran fotografies digitals d’alta resolució i enviaran totes les dades al centre de gestió d’incidències de la Guàrdia Urbana de Barcelona.

Segons explica la mateixa documentació del projecte, el sistema ha de disposar d’un mecanisme per fer “estadístiques de trànsit”. Per últim, el projecte contempla que el mateix sistema generi sancions i lectures automàtiques de “matrícula de tots els vehicles sancionables o no sancionables”.

Es tracta, doncs, d’un nou desplegament de tecnologia puntera a la ciutat de Barcelona que fa bona la pregunta que es planteja l’advocada Laia Serra en l’informe de l’Observatori de Drets Humans i Empreses a la Mediterrània (ODHE) Vigilància hi-tech en temps de la covid-19: “Per què els ajuntaments volen càmeres amb sistemes de reconeixement tan avançats si la seva única missió és, en teoria, prevenir o evitar incidents?”.

On seran les càmeres?

No hi ha un patró definit en les ubicacions de les noves càmeres. En trobarem a les entrades de Barcelona, tant a la zona nord com a les rondes, però també n’hi haurà, com es pot veure en el següent mapa, en grans vies com la Diagonal o la Meridiana, o en carrers de l’Eixample i Ciutat Vella.

Càmeres Zona de Baixes Emissions

Els punts grocs indiquen l’emplaçament de les noves càmeres per detectar cotxes que no poden circular per la ZBE. Foto: Google Maps

WhatsAppEmailXFacebookTelegram