reunió traspàs rodalies

Els integrants de la comissió política del traspàs de Rodalies. Foto: Govern

La comissió política per al traspàs de Rodalies s’ha constituït aquest dilluns a Barcelona en una reunió entre la consellera de Territori, Ester Capella, i el ministre de Transports, Óscar Puente. La comissió s’encarregarà de fer el seguiment polític i governamental del desplegament de l’acord del traspàs.

Capella ha explicat que s’ha decidit crear sis grups de treball per abordar qüestions com la creació de l’empresa mixta que gestionarà el servei o les infraestructures. D’aquesta manera, el Govern assumeix “totes les competències per dotar Catalunya del servei que mereix”, ha afegit la consellera a les xarxes socials un cop finalitzada la reunió.

Tres dels grups de treball s’encarregaran del traspàs de l’operadora de Rodalies, dels serveis ferroviaris i del Pla de Rodalies, mentre que els tres restants es dedicaran al traspàs de les infraestructures (de moment, de les línies R1, R3 i R2 Sud), als aspectes econòmics i als assumptes juridicoadministratius.

Capella i Ministre de Transports

El ministre de Transports, Óscar Puente, i la consellera, Ester Capella, s’han reunit aquest dilluns. Foto: Govern

El ministre de Transports ha assenyalat que l’actitud positiva de la Generalitat està fent que aquest traspàs sigui “raonablement fàcil i fluid”. A més, ha afegit que s’ha establert un termini de mig any per enllestir els estatuts de l’empresa pública mixta que s’encarregarà de Rodalies a partir d’ara.

La gestió, en mans d’una empresa mixta

Tal com s’avançava el passat 10 de gener, l’encarregada de la gestió del servei serà una nova empresa, Rodalies Catalunya, que estarà participada per ambdues administracions a parts iguals.

La Generalitat serà l’encarregada d’escollir el president de l’empresa i tindrà vot de qualitat, malgrat que per a les decisions més importants caldrà una majoria qualificada, és a dir, un consens entre Estat i Generalitat.

Es preveu que Rodalies Catalunya absorbeixi els actius materials i humans de Renfe, principalment trens i maquinistes.

“Traspàs progressiu” d’infraestructures

Pel que fa al traspàs d’infraestructures, es preveu que comenci per les línies R1, de Molins de Rei a Maçanet; R2 Sud, entre Barcelona i Sant Vicenç de Calders, i R3, de l’Hospitalet de Llobregat a Puigcerdà.

Durant la reunió s’ha parlat d’un “traspàs progressiu”, però el govern espanyol és molt reticent a incloure-hi les línies amb trànsit internacional o amb altres comunitats autònomes, i també aquelles per on passin mercaderies. No es preveu, per tant, que s’hi inclogui l’R4, però no es descarta més endavant afegir més línies a les que ara s’inclouen al pacte.

Ferrocarrils vs. Rodalies: per què un servei de trens és millor que l’altre?
WhatsAppEmailXFacebookTelegram