Turisme

La Sagrada Família és la que concentra més turisme. Foto: Carola López/ACN

El turisme, tot i que no és la primera preocupació dels barcelonins, és un dels temes que més temps ocupa en el debat públic i polític de la ciutat. Segons l’últim baròmetre municipal de la capital catalana, per a un 2,9% de la població és el problema més greu que afronta la ciutat. El primer, com gairebé sempre, és el de la inseguretat, ja que un de cada quatre ciutadans el considera el problema més greu que té Barcelona.

Sigui com sigui, hi ha barris que han convertit el turisme en el seu camp de batalla. Es tracta dels indrets que estan més afectats pel gran nombre de visitants que passen per Barcelona. De fet, les dades municipals indiquen que en només un 12% del territori de la ciutat es concentren pràcticament els 12 milions de turistes que cada any passen per la capital catalana. Es tracta de set espais, anomenats tècnicament indrets de gran afluència turística, i són el Camp Nou, el Park Güell, Ciutat Vella i el Gòtic, la Sagrada Família, les platges, el Turó de la Rovira i els voltants de Montjuïc.

És en aquests espais on s’ha centrat la investigadora de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) Cynthia Cecilia Pérez Bazán en el seu estudi Supernovas, constelaciones y nebulosas – Algunas singularidades del turismo urbano en Barcelona. La revista 5cèntims ha donat difusió a aquesta investigació, que va més enllà del que sabem sobre el turisme i que mira de crear un mapa de calor per determinar com afecten els fluxos de turistes a la ciutat i, sobretot, al voltant dels llocs més visitats.

Mapa turisme

Mapa de Barcelona destacant punts de calor extret del treball Supernovas, constelaciones y nebulosas – Algunas singularidades del turismo urbano en Barcelona, de Cynthia Cecilia Pérez Bazán. Font: Locals and Tourists. Fischer, 2010

On són els turistes?

Quan fem de turistes busquem fer coses diferents. Malgrat això, tots acabem fent el mateix. Així queda palès en els cinc indrets que cal visitar de Barcelona segons TripAdvisor: la Sagrada Família, la Pedrera, el Gòtic, el Palau de la Música i el Park Güell. Són pràcticament els mateixos considerats per Time Out.

L’enorme quantitat de dades analitzada per Pérez Bazán confirma que els turistes fan el que els operadors de turisme massiu recomanen. La Sagrada Família, amb 4,7 milions de visites cada any, el Park Güell (3,1), el museu del Barça (1,6), l’Aquàrium (1,6), el Born Centre Cultural (1,1), el Poble Espanyol (1,2) i la Pedrera (1) són els llocs més visitats de la ciutat.

Així mateix, quan els turistes surten més enllà de Barcelona continuen visitant el que les guies diuen. La Roca Village és el segon lloc de Catalunya més atractiu per als visitants, amb 4,5 milions de turistes anuals. Per darrere hi ha el Monestir de Montserrat, amb 2,6 milions, i el Circuit de Montmeló, amb mig milió.

Com es mouen?

Tres de cada quatre turistes passen per la Rambla i sis de cada 10 pel Gòtic i la Sagrada Família. En canvi, tot i que el museu del Barça és la tercera atracció més visitada de la ciutat, només un de cada cinc turistes la visita. Com s’explica?

El turista que visita la zona del Camp Nou es focalitza només a visitar el museu i, per tant, no genera molèsties als voltants. En canvi, qui va a la Rambla ho fa per veure diferents llocs d’interès. “Als llocs icònics del Park Güell, el Camp Nou i la Sagrada Família crida l’atenció el considerable nombre de visitants, però també que les seves visites es fan de manera puntual i focalitzada”, afirma Pérez Bazán. “El dinamisme que generen els atractius icònics es perd si aquests no en tenen cap altre de proper amb el qual connectar, tal com passa amb el Park Güell i el Camp Nou”, afegeix la investigadora. Passa el contrari amb la Sagrada Família, el recinte de Sant Pau i el carrer Marina, que connecta amb el mar, un còctel que fa que el flux de turistes sigui més important.

En aquest sentit, la investigació es planteja com un estudi per entendre com esponjar la ciutat de turisme i com evitar que certs indrets es vegin absolutament transformats.

El debat de la massificació

“El Pla Estratègic de Turisme de Barcelona per al 2020 estimava rebre aproximadament 30 milions de visitants l’any, dels quals la meitat són turistes que pernocten en allotjaments i l’altra meitat són visitants que no passen la nit a la ciutat”, explica Pérez Bazán. “La proporció d’aquestes xifres era impensable fa 20 anys”, assenyala la investigadora.

És en la línia de gestionar aquest creixement que s’emmarca el nou objectiu del consistori. En una entrevista al diari Línia, el regidor de Turisme i Indústries Creatives de l’Ajuntament, Xavier Marcé, explicava que cal “descentralitzar el turisme” dels atractius icònics. “No hem fet bé l’anàlisi de les possibilitats de la ciutat i de la metròpoli en l’àmbit del turisme”, assenyalava Marcé.

Altres veus com la de l’exdiputat de la CUP Antonio Baños –que ha publicat el llibre Barcelona no té solució– afirmen que no hi ha terme mitjà. És a dir, que la gestió del turisme és impossible. “Diuen que el turisme és bo, però que ens està matant i que s’ha de gestionar perquè ens mati menys. Si una cosa és bona, no et mata”, reflexiona Baños.

WhatsAppEmailXFacebookTelegram