ZBE Barcelona

Diverses entitats socials consideren que la sentència contra la ZBE fa “apreciacions polítiques” amb arguments “tècnicament falsos”. Foto: Arxiu

Clam a favor de la Zona de Baixes Emissions de Barcelona en ple debat postsentència del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC), que anula·lava aquest dilluns la ZBE, tot i que segueix en vigor, tal com recorda de manera insistent el consistori barceloní. La sentència no es ferma i, per tant, de moment, no s’ha anul·lat l’aplicació de la Zona de Baixes Emissions, ni les sancions que comporta.

A més, l’Ajuntament de Barcelona i la Generalitat anunciaven aquest dimecres una “cadena de recursos” per fer front a la sentència i protegir la Zona de Baixes Emissions com a mesura inamovible en favor de la  qualitat de l’aire i, per extensió, de la salut de la ciutadania. Ada Colau ha assegurat aquest dijous que la sentència del TSJC sobre la Zona de Baixes Emissions (ZBE) ha servit per refermar “el compromís i la consciència” de totes les administracions públiques. “No pot ser que un dret individual a contaminar estigui per sobre del dret col·lectiu a la salut”, ha conclòs l’alcaldessa.

I l’administració no está sola en la lluita. Diverses entitats socials han lamentat aquest dijous la sentència del TSJC. Consideren que la sentència fa “apreciacions polítiques” amb arguments “tècnicament falsos”, que excedeixen “l’àmbit pròpiament jurídic”, i confien que els recursos que presentaran les administracions fins que no arribi la sentència ferma permetin aturar la suspensió de l’ordenança. Per les organitzacions, l’anul·lació seria “un pas enrere en la lluita contra la contaminació i enfront de l’emergència climàtica i energètica”, per això insisteixen que el que cal fer és “anar molt més enllà”.

Cal “anar molt més enllà”

La petició, signada per la Plataforma per la Qualitat de l’Aire, l’Associació per a la Promoció del Transport Públic, la Federació d’Associacions Veïnals de Barcelona, Ecologistes en Acció, Eixample Respira, Bicicleta Club de Catalunya, Catalunya Camina i l’Associació per a la Prevenció dels Accidents de Trànsit, reclama que el debat obert per la sentència del TSJC no sigui si s’anul·la o no la ZBE, sinó quines són les mesures efectives “per garantir el dret a respirar un aire net”.

Així, demanen que se superi l’esquema aplicat de renovació de vehicles, que “no ha permès assolir els objectius de qualitat de l’aire requerits per la normativa europea i recomanats per l’OMS”, i dels quals se’n deriven altres impactes socioambientals i econòmics. En aquest mateix sentit, volen que la Generalitat, l’Ajuntament de Barcelona i altres municipis rectifiquin els esquemes de renovació en les ZBE existents i futures, per tal d’aplicar mesures “més contundents” de reducció de vehicles.

No només Barcelona

La Zona de Baixes Emissions de Barcelona no afecta només la ciutat com a tal i alguns municipis metropolitans ja han reaccionat a la sentència. L’Ajuntament de Cornellà ha mostrat prudència a l’hora de valorar la decisió del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya. Fonts municipals han explicat que el consistori està analitzant la sentència per veure en quin sentit els pot afectar, i descarta prendre cap acció que no sigui acordada amb la resta de municipis afectats -Barcelona, l’Hospitalet, Esplugues i Sant Adrià-. “Les decisions que calguin es prendran de comú acord amb la resta de municipis”, apunten les mateixes fonts.

En la mateixa línia s’ha pronunciat l’Ajuntament d’Esplugues, prudent davant la decisió del TSJC, una sentència que ha generat força desconcert també a Sant Adrià de Besòs. La derogació d’aquesta ordenança -que prohibeix la circulació dels vehicles més contaminants per l’espai delimitat per les Rondes- no serà finalment d’aplicació immediata, però sí que suposa un cop dur en clau mediambiental.

Recordem que el Govern de Catalunya manté la seva intenció d’estendre les ZBE a tots els municipis catalans de més de 20.000 habitants el 2025 i, per tant, la sentència del TSJC contra la ZBE de Barcelona podria marcar un abans i un després de cara al modus operandi per assolir aquesta fita en l’àmbit nacional.

I ara què? Els 67 municipis on no podrien circular cotxes antics el 2025
WhatsAppEmailXFacebookTelegram