Albert Ribas

Les bones iniciatives comencen amb una pregunta. Quina és la responsabilitat que pot tenir un nou mitjà periodístic cultural que es posa en marxa l’any 2024? Nosaltres ens vam fer aquesta. Directa. Senzilla. Però difícil de respondre. Perquè, de fet, n’hi poden haver moltes, de respostes. En el cas de Cultura B, la plataforma de tendències culturals metropolitanes que ja teniu a les mans, creiem que n’hi ha dues de grans que aniran acompanyades d’altres de més petites. Perquè ens posem a caminar amb una idea ambiciosa que té el repte de trencar un parell de barreres que pateix el món cultural barceloní i metropolità: la poca visibilitat de moltes propostes realment interessants, d’una banda, i una mirada reduccionista del territori, de l’altra.

Per trencar la primera, posarem el focus en el substrat cultural que sembla que no existeix perquè no se’n parla gaire. Però que hi és. Amb això no vull dir que a Cultura B farem coses que ningú ha fet abans. Sempre hi ha precursors. Però sí que les farem a la nostra manera. Centrant-nos en espais i realitats culturals barcelonines i metropolitanes que treuen molt poc el cap als mitjans de comunicació. Picant pedra per fer d’altaveu de persones i d’iniciatives a les quals es presta poca atenció. “El que comentes d’amplificar propostes que no tenen gaire presència als mitjans ens interessa molt. Nosaltres normalment ens trobem en aquesta situació”, em deia el director d’un espai cultural barceloní amb un projecte singular –però que segurament és desconegut per una gran part dels barcelonins– quan li vaig explicar el naixement de Cultura B. Amplificar. Això és el que volem fer. Perquè més enllà dels grans esdeveniments hi ha molta vida per viure.

Volem ser una pista d’enlairament des de la qual surtin projectades històries culturals que trenquin barreres administratives i mentals

Pel que fa al segon repte, el combat és contra una inèrcia que encara hi ha instal·lada i que cal revertir. Parlo de la visió petita d’un espai geogràfic al qual no es treu tot el suc. Toca sortir dels marcs establerts i tenir clar que la pista de joc ha de ser metropolitana. Nosaltres ens fixarem en el món cultural amb una mirada àmplia, també territorialment. Parlarem del que passa i del que es cou a les perifèries perquè precisament deixin de ser-ho. Cal mirar cap a llocs com l’Ateneu Popular de 9 Barris, El Pumarejo de l’Hospitalet o La Capsa del Prat des d’una òptica de centralitat. Aconseguir que la gent vegi que el consum cultural sovint ha d’implicar fer uns desplaçaments més llargs del que estem acostumats. Perquè val la pena fer-ho. Perquè la recompensa és gran.

Volem generar noves inèrcies. El camp d’acció que ens proporciona Barcelona –tota ella, barri a barri– i les ciutats que l’envolten és immens si així es vol que sigui. Hem entrenat el nostre olfacte durant anys als diaris Línia per poder detectar la cultura que molts cops queda sota terra. I ara la volem fer aflorar amb Cultura B. Serem un mitjà digital? Sí. Serem una revista en paper? També. Però volem ser moltes coses més. Una plataforma. Una pista d’enlairament des de la qual surtin projectades històries culturals que trenquin barreres administratives i mentals. Un nou impuls per anar fent passos cap a la gran ciutat metropolitana, també culturalment.

Albert Ribas, subdirector d’edicions Línia i de Cultura B

Article publicat al primer número de la revista Cultura B.

WhatsAppEmailXFacebookTelegram