David Bondia

Sí, m’agrada la Fórmula 1. Més aviat m’encanta. Recordo quan de ben petit la senyora Maria i el senyor Vicenç, veïns del replà de casa i propietaris d’un taller de reparació de vehicles al barri, em portaven al circuit de Montjuïc per veure les diferents curses automobilístiques i motociclistes que s’hi celebraven.

Eren altres temps, però això no vol dir que fossin millors. A banda de no tenir la percepció del perill que per a la sinistralitat representava tenir un circuit urbà, tampoc teníem consciència ambiental. L’any 1975 va ser el darrer gran premi que es va celebrar a Montjuïc a causa de la manca de seguretat del circuit i de l’accident causat pel despreniment de l’aleró posterior d’un monoplaça.

Però, per sort, els aficionats catalans a la Fórmula 1 vam recuperar, l’any 1991, el Gran Premi d’Espanya, aquest cop al nou circuit no-urbà construït expressament per a curses de velocitat. Estem parlant del circuit Barcelona-Catalunya, també conegut com a circuit de Montmeló.

Però, avui dia, per als barcelonins i barcelonines, veure aquest esdeveniment implica haver-se de desplaçar a Montmeló i pagar el preu de l’entrada o acontentar-se amb seguir-lo per televisió. És per aquest motiu que hem de festejar la decisió de l’Ajuntament de Barcelona d’apropar la Fórmula 1 a la ciutadania mitjançant l’F1 Live Barcelona Road Show que s’està celebrant fins al 22 de juny d’enguany.

Els aficionats estem de sort, ja que el festival ha inclòs la instal·lació d’un Fan Village a la plaça de Catalunya, en el qual s’estan duent a terme un seguit d’exhibicions, simulacions i altres entreteniments, incloent-hi una zona de jocs i un espai de botiga del circuit. També està previst el Fans Forum, que tindrà lloc a la mateixa plaça de Catalunya i que comptarà amb la presència d’alguns pilots de Fórmula 1 i música en directe.

Es tracta d’un gran esdeveniment que, segurament, tindrà un fort impacte econòmic a la ciutat i generà beneficis directes i indirectes. Però, no obstant això, no podem aplaudir de la mateixa manera una de les activitats previstes: l’anomenat Road Show, l’exhibició rodada pels carrers de Barcelona de vehicles de Fórmula 1, concretament el dia 19 de juny de 2024 a les 18 h.

Sabem que els vehicles sortiran de la ronda de la Universitat, on estaran situats els garatges (boxes) dels equips, i es dirigiran cap al nord, giraran a la rotonda de la Gran Via de les Corts Catalanes i després continuaran fins a arribar a l’altura del carrer d’Aragó per tornar a girar cap al sud. Els monoplaces els conduiran pilots de Fórmula 1 amb una velocitat màxima de 100 km/h. Ho sabem pels mitjans de comunicació, ja que l’Ajuntament no ha facilitat la informació demanada per la Sindicatura de Greuges de Barcelona.

És difícilment justificable autoritzar activitats contaminants en un context de crisi climàtica

En el cas que ens ocupa, l’objecte de la nostra preocupació, com hem dit, no és l’esdeveniment en si, sinó una activitat concreta del seu programa d’activitats, el Road Show, que, fins a on tenim coneixement, no s’havia organitzat mai a Barcelona, o almenys no amb les característiques anunciades. Ens preocupa perquè considerem que aquesta acció pot impactar de manera substancial en diversos drets de la ciutadania, com són, entre d’altres, el dret a la mobilitat sostenible, al medi ambient i a la salut.

Considerem que és incongruent, en relació amb les polítiques municipals de promoció de la mobilitat sostenible a la ciutat, executar, al bell mig del passeig de Gràcia, un esdeveniment que no es correspon amb la promoció d’una mobilitat sostenible i que, a més, comportarà un augment de la contaminació (atmosfèrica i acústica).

Organitzar un esdeveniment d’exhibició rodada de vehicles de Fórmula 1 en una ciutat que històricament ha superat els llindars de contaminació atmosfèrica admesos no és una decisió alineada amb el deure de protecció del medi ambient. A més, el districte de l’Eixample, on està previst dur a terme el Road Show, és on hi ha els nivells més elevats d’exposició al NO2. Cal tenir en compte que els vehicles monoplaces, a més del soroll que emeten quan circulen a gran velocitat, són una font generadora de gasos contaminants, sobretot si derrapen.

És difícilment justificable autoritzar activitats contaminants en un context de crisi climàtica i d’un ampli consens mundial envers la necessitat de reduir les emissions de gas d’efecte hivernacle. De fet, el mateix Ajuntament de Barcelona promou iniciatives rellevants que permeten reduir la contaminació del trànsit rodat, com l’establiment de zones de baixes emissions o la conversió de carrers en zones de vianants.

“Obrir la Fórmula 1 a tothom” (Roger Torrent) i “apostar per la popularització i socialització d’un esport tan especial com és la Fórmula 1” (David Escudé) ja s’ha fet en poder gaudir del Fan Village durant tota una setmana a la plaça de Catalunya. Permetre que els monoplaces, malgrat que sigui un fet puntual i extraordinari, facin una exhibició pel passeig de Gràcia no és ni compatible ni coherent amb les polítiques de mobilitat sostenible, que impliquen, entre altres, continuar pacificant el trànsit.

Estic convençut que la senyora Maria i el senyor Vicenç, grans aficionats també a la Fórmula 1, compartirien el criteri i la consciència ambiental de la Sindicatura de Greuges de Barcelona. Segur que em portarien a la plaça de Catalunya a gaudir de la fan zone, i per contemplar les virolles i els avançaments dels monoplaces aniríem a Montmeló o ho veuríem per la tele.

David Bondia, síndic de greuges de Barcelona

WhatsAppEmailXFacebookTelegram