Lectura infants

La Fundació Bofill reclama mesures per millorar la lectura dels infants. Foto: Laura Busquets/ACN

Tot i que hi ha qui diu que vivim en l’era de la imatge, llegir continua sent un element central en les nostres societats. La lectura encara és fonamental per al desenvolupament dels infants i és per aquest motiu que les dades publicades per la Fundació Bofill aquesta setmana són d’allò més preocupants.

Segons l’entitat que es dedica al món de l’educació, “un de cada quatre infants té un nivell lector baix quan acaba l’educació primària” i això “compromet negativament el rendiment acadèmic, i suposa major fracàs escolar”. Des de l’organització afegeixen que una bona comprensió lectora és “imprescindible per prevenir el fracàs escolar perquè no comprendre el que es llegeix compromet el rendiment acadèmic”.

Tanmateix, també en aquest cas, el nivell de lectura va per barris i famílies. La Fundació Bofill assegura que l’alumnat que pertany a entorns amb baix nivell de renda, a quart de primària presenta un nivell de competència lectora que es correspon a gairebé mig curs acadèmic menys que l’alumnat de famílies benestants. Dit d’una altra manera, els infants de famílies humils que cursen quart tenen un nivell de lectura de meitats de tercer de primària.

La família, element cabdal

“És urgent promoure mesures pel desenvolupament de les competències lectores si volem garantir l’èxit escolar de tota la comunitat, prevenir l’exclusió social i generar alumnat resilient”, afirmen des de la fundació. Malauradament, l’escola no té totes les eines per oferir una formació en lectura de nivell per a tots els infants. Per això la Fundació Bofill considera que l’acompanyament i el clima lector són factors determinants que corresponen a la família, “lleugerament per sobre de la renda”.

És per aquest motiu que és urgent “fomentar polítiques públiques encaminades a activar el rol de les famílies com a agents clau en el desenvolupament de la competència lectora, especialment en els casos d’entorns més vulnerables en els quals no es disposa d’ambients favorables per a la lectura”.

WhatsAppEmailXFacebookTelegram