TMB seguretat

El metro tindrà més seguretat. Foto: ACN

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha adjudicat el nou contracte de seguretat del metro per als pròxims quatre anys amb un pressupost de 168 milions d’euros. Preveu una dotació de 800 agents de seguretat i més de 5 milions d’hores de servei, la qual cosa suposa 50 agents més i un 5% més d’hores que el contracte actual per vigilar les 165 estacions de la xarxa, trens, tallers, cotxeres i altres dependències. Les dues empreses adjudicatàries que prestaran el servei són Securitas i Prosegur. L’augment d’hores i d’agents de seguretat respon a l’augment del passatge al metro, que és un 7,5% més que l’any passat, segons TMB.

“Cada vegada hi ha més usuaris al metro i això és el que ens ha fet modificar les condicions de seguretat i fer un nou contracte que reforça la seguretat al metro”, ha afirmat en declaracions als mitjans la presidenta de TMB, Laia Bonet. Segons ha destacat, es dona així cobertura a totes les necessitats per garantir que el metro és un espai segur.

El nou contracte, que preveu una durada de quatre anys amb la possibilitat d’un any de pròrroga, abasta la seguretat de trens, estacions, infraestructures i equipaments de la xarxa de metro, com ara tallers o cotxeres. A més, inclou també els reforços per fer front a grans esdeveniments que requereixin més presència de seguretat, com ara esdeveniments esportius o musicals. Suposa, per tant, una inversió anual de 42 milions d’euros en quatre anys, 168 en total. Això representa uns 32 milions d’euros més que el que preveia l’anterior contracte, que era de prop de 136 milions d’euros. L’actual es divideix en diversos lots, per línies de metro (que juntes sumen 118,9 milions d’euros), Guia Caní i la unitat mòbil (33,8) i Centre de Seguretat (15,3). En total, suposa uns 5 milions d’hores de serveis de seguretat contractats en la durada del contracte i representa un reforç de serveis d’un 5% més respecte del contracte anterior, el vigent.

Més agents i més equipats

Segons han explicat des de TMB, la previsió és que els 50 agents nous s’incorporin en les pròximes setmanes. El contracte, han indicat, també inclou el desenvolupament de noves tecnologies per als vigilants de seguretat. Es preveu, per exemple, que els vigilants puguin disposar d’un telèfon intel·ligent per registrar el més ràpid possibles incidències alhora que és més fàcil la geolocalització, ja que actualment van amb walkie-talkies.

Per contra, no es planteja canviar el model ‘d’agent únic’ perquè vagin de dos en dos, com els binomis dels cossos policials. Els resultats del model actual, valoren des de TMB, són bons. “Van en solitari, però no estan sols”, comenten.

Entre els agents de seguretat de la xarxa de TMB, n’hi ha de dos tipus. Aquells que són ‘visibles’ pels usuaris -majoritàriament equips de seguretat mòbils i guies canins- i agents ‘no visibles’, els qui treballen des del centre de control i els qui formen part de l’equip ‘antigraffiti’. Durant els dies feiners són 421 els agents, entre tots dos tipus, mentre que els caps de setmana i festius la xifra puja fins als 476. Més enllà dels mateixos serveis de seguretat de TMB, els agents col·laboren diàriament amb altres cossos de seguretat, com Mossos d’Esquadra i Guàrdia Urbana.

10.000 càmeres de seguretat

Tot i que les càmeres de videovigilància no formen part d’aquest contracte que ara s’adjudica, TMB posa èmfasi en la importància que tenen per vetllar per la seguretat del metro les gairebé 10.000 càmeres que hi ha actualment instal·lades.

I és que l’actual xarxa de metro i estacions de TMB està dotada amb 9.796 càmeres de seguretat, que “estan sempre gravant” repartides entre els combois (3.396) i les estacions (6.400). Cada metro està equipat amb una vintena de càmeres per poder vigilar què passa dins de cada vagó. Actualment, tota la flota de trens i les 165 estacions disposen de càmeres. A més a més, TMB, disposa d’un sistema de vídeo ‘intel·ligent’ ubicat principalment a cotxeres i tallers de reparació, que adverteix del moviment no habitual i envia una alerta al centre de control. D’aquesta manera, els operaris poden determinar si es tracta d’un acte delictiu, i quina és l’actuació pertinent. És el cas, per exemple, quan un grup de grafiters accedeix a un taller de reparació per pintar un dels combois. La càmera permet detectar el moviment i actuar en conseqüència. “Permet que en el moment que es detecta una incidència visualitzar la imatge i intervenir en directe per part del personal de seguretat en coordinació amb els cossos i forces de seguretat i després accedir a les imatges i identificar les persones que han comès un presumpte fet delictiu”, ha explicat Laia Bonet. Segons TMB, el sistema està donant “un bon resultat”.

WhatsAppEmailXFacebookTelegram