Supermercat

El preu de la compra varia en funció del tipus de supermercat. Foto: Mariona Puig/ACN

La rebaixa de l’IVA en els productes de la cistella bàsica no ha servit perquè els preus de la compra deixessin  d’augmentar a tots els barris del territori metropolità. Aquesta és una de les conclusions a les quals arriba un estudi elaborat per l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), segons el qual, els productes han augmentat els seus preus entre un 2 i un 12%, de maig de l’any passat a febrer.

Així, omplir la cistella amb productes de marca blanca als supermercats amb preus més econòmics ha passat de costar de 69,32 euros a valdre’n 70,91. Als supermercats amb preus mitjans, de 69,06 a 72,19 euros i als establiments amb preus cars de 78,60 a 84,73.

En canvi, els productes de marca no s’han comportat de la mateixa manera. Segons l’estudi el cost mitjà de la cistella amb aquesta mena de productes varia en funció del tipus de supermercat. La recerca indica que “el preu disminueix lleugerament als establiments econòmics (de 81,02 a 79,75 euros) mentre que augmenta en els mitjans i cars (de 90,03 a 91,48 euros i de 99,13 a 111,19 euros)”.

Per què els productes de marca no s’han encarit en alguns casos? La investigació de l’AMB considera que hi ha dues explicacions possibles. La primera és el marge per augmentar preus que podria ser menor en el cas de les marques. La segona té a veure amb l’anomenada reduflació. “Algunes marques han compensat els encariments de certs productes mantenint els preus, però disminuint-ne les quantitats”, afirmen des de l’AMB. “En aquest cas, ous en desenes i paquets de pasta de 400 o 450 grams en lloc dels 500 grams són habituals”, afegeixen.

Quins productes augmenten de preu i quin no

L’estudi identificat un augment de preus generalitzat. Malgrat això, els productes que s’han encarit més del 15% són, als supermercats econòmics, les mandarines, la col, la llet, el formatge i l’arròs; als supermercats mitjans, el carabassó, la col, els cigrons cuits, la llet, el formatge, l’arròs, la pasta i l’oli, i als supermercats cars, les taronges, les mandarines, el carabassó, la patata blanca, els cigrons cuits, la llet, el formatge, la mantega, l’arròs i la pasta.

Alhora, només baixen els preus de productes com els plàtans de Canàries per l’efecte de la finalització de la crisi del volcà a l’illa de la Palma i d’alguns productes vegetals afectats per l’estacionalitat.

WhatsAppEmailXFacebookTelegram