Teleassistència

Majoritàriament, les persones grans víctimes de maltractament són dones. Foto: Diputació de Barcelona

Aquest dimecres se celebra el Dia Mundial de la Presa de Consciència de l’Abús i Maltractament en la Vellesa. La violència contra les persones grans sovint queda amagada per la indefensió de qui la pateix. És per aquest motiu que les recents dades publicades per la Diputació de Barcelona poden aportar certa llum a una problemàtica que, a conseqüència de l’envelliment de la població a Occident, en els pròxims anys creixerà.

D’aquesta manera, i segons ha explicat l’Agència Catalana de Notícies, l’organisme territorial de la demarcació de Barcelona, a través del Servei Local de Teleassistència, ha valorat 417 usuaris i en 283 casos s’han detectat indicadors de possibles maltractaments.

D’aquests, el més habitual és el psicològic (59%), seguit del físic (31%) i l’econòmic (14%). El perfil de la persona que pateix una situació de maltractaments és majoritàriament dona (el 86%), major de 85 anys i que accepta l’oferiment d’ajuda per part del servei en un 92%.

Tal com afirma la Diputació, en un 96% dels casos es van detectar indicadors elevats de violència, mentre que en la resta els indicis eren moderats, però suficients.

En cinc anys

Entre el 2016 i el 2021, des del Servei Local de Teleassistència de la Diputació de Barcelona s’han valorat 2.263 casos de possible risc de maltractaments. Precisament, des del 2016 aquest servei compta amb un protocol de prevenció, detecció i actuació que s’activa quan hi ha sospites. Està integrat dins l’operativa del servei i en col·laboració amb els serveis socials municipals.

A banda de la prevenció i la sensibilització, el protocol també inclou un seguit d’indicadors que permeten detectar algun tipus de maltractament, tant des del centre d’atenció com en les intervencions a domicili. I en els casos on hi ha indicadors suficients o elevats, aquests es deriven als serveis socials municipals amb un pla d’intervenció acordat amb la persona usuària, que pot incloure un augment de visites a domicili, de seguiments telefònics o assessorament específic.

WhatsAppEmailXFacebookTelegram