Patinets

Un de cada cinc conductors de patinet han rebut multes. Foto: Arxiu

Un 15% dels usuaris que circulen amb patinet elèctric a Barcelona han tingut un accident amb danys personals. D’aquests, un 53% han estat víctimes d’un sinistre amb implicació de tercers, mentre que la resta s’han accidentat sols.

Així ho ha registrat el tercer baròmetre del RACC sobre la mobilitat en Vehicles de Mobilitat Personal (VPM) a la capital catalana, que també ha alertat que un 23% dels conductors desconeix la normativa de circulació d’aquest tipus de vehicle. De fet, l’estudi diu que tres de cada set conductors afirma no tenir permís de conducció.

El baròmetre del RACC s’ha fixat en les dades de circulació dels VPM a través de 800 enquestes a usuaris que circulen tant dins la ciutat com pels seus accessos. A part de les opinions dels conductors, l’estudi s’ha complementat amb 4442 observacions d’usuaris, que han constatat un creixement del 4% del nombre de VPM respecte a 2021. Per això, el RACC assegura que el patinet elèctric “s’està consolidant” i que “ve per quedar-se”, tal com ha expressat el seu president, Josep Mateu.

Més accidents que les bicicletes

El baròmetre del RACC ha alertat que el nombre d’accidents amb VPM superen, per primera vegada, als sinistres amb bicicletes. “Són fonamentalment accidents lleus, només un 0,8% d’aquests són greus”, ha matisat Cristian Bardaji, director de l’Àrea de Mobilitat del RACC en la presentació del document. En aquest sentit, també ha recordat que fins al mes de setembre de 2023, hi ha hagut dos conductors de VPM que han patit accidents mortals, mentre que l’any passat no n’hi va haver cap, segons les xifres oficials de la Guàrdia Urbana de Barcelona. Pel que fa a la tipologia d’accidents, la col·lisió és la més freqüent (61%), seguit dels atropellaments (20%) i les caigudes (9%).

La sensació de vulnerabilitat disminueix

L’estudi també s’ha fixat en la sensació de vulnerabilitat, que ha disminuït respecte al 2021. En concret, un 55% dels usuaris assegura sentir-se vulnerable circulant, quatre punts menys que el baròmetre anterior. Entre les principals causes d’aquesta sensació, declaren la diferència de velocitat amb els vehicles de motor, el seu volum, pes i mida, i també el trànsit.

Per a millorar-ho, els usuaris han respost que caldria “més educació viària”, sobretot pel que fa a la normativa específica de circulació dels VPM. De fet, el RACC ha observat que un 23% dels usuaris desconeix aquesta normativa, i que a més, tres de cada deu no té permís de conducció. En aquest punt, un 64% dels enquestats considera que els usuaris que no tenen carnet de conduir haurien de fer una “formació viària obligatòria” per a poder circular per la ciutat.

Un 20% dels enquestats ha rebut multes

De la mateixa manera, el RACC també ha explicat que el 20% dels enquestats ha afirmat que l’han multat alguna vegada mentre circulava en VPM. El primer baròmetre, del 2020, va registrar només un 7% d’usuaris multats, per això des del Racc apunten que hi ha un major control de les males pràctiques. En la mateixa línia, més de la meitat dels usuaris estan a favor de sancionar en cas de l’incompliment de la norma (un 55%).

Pel que fa al comportament dels VPM, l’estudi diu que un 46% dels conductors ha admès que se salten els semàfors en vermell si no hi ha altres vehicles circulant, un 42% van contra direcció o per la vorera per anar més de pressa i un 10% reconeix que ha trucat el vehicle per poder circular amb més velocitat. En la mateixa línia, un 60% d’aquests asseguren que no hi ha civisme en la mobilitat dins la ciutat.

WhatsAppEmailXFacebookTelegram