cotxe sancionador

L’objectiu és dissuadir la invasió de vehicles no autoritzats als carrils reservats que obstaculitzen el pas dels autobusos. Foto: TMB

Un cotxe sancionarà les infraccions als carrils bus. Aquesta és la novetat que incorporen l’Ajuntament de Barcelona i Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) amb l’objectiu de millorar la velocitat del bus i la seguretat viària de la ciutat.

El vehicle, 100% elèctric, és un sistema complementari a l’acció de la Guàrdia Urbana per dissuadir i sancionar les males pràctiques que cometen els conductors de vehicles privats i de mercaderies als carrils reservats i que obstaculitzen el pas dels autobusos.

Com funciona?

El cotxe fotografiarà els vehicles privats o de distribució de mercaderies estacionats o parats al carril reservat per al bus per confirmar la infracció comesa. Les imatges s’enviaran a l’Institut Municipal d’Hisenda (IMH), que és qui gestionarà la sanció corresponent amb el ciutadà.

Les multes oscil·laran entre els 60 i els 200 euros segons el cas. El vehicle estarà circulant dos mesos en fase de proves fins que al maig iniciarà l’activitat sancionadora.

cotxe sancionador

El vehicle disposa de dues càmeres situades a l’exterior. Foto: TMB

El cotxe va vinilat de vermell i blanc i porta l’identificatiu Control fotogràfic carril bus, així com el logo de TMB. Per fer la seva tasca, disposa de dues càmeres situades a l’exterior de la carrosseria, una habilitada amb el lector de matrícules i l’altra que fa la lectura del context; i, d’altra banda, una tauleta tàctil instal·lada a l’interior del cotxe. La captació d’imatges es pot fer tant en manual com en automàtic i, un cop enviada a l’Institut Municipal d’Hisenda (IMH), s’elimina de les bases de dades de TMB.

El seu funcionament és simple, ja que circularà de forma planificada pels carrers de la ciutat a les zones amb més impacte d’aquestes infraccions en la circulació, durant l’horari de servei d’autobusos.

Una llarga reivindicació

El conseller delegat de TMB, Xavier Flores, ha explicat que “la incorporació d’aquest cotxe específic permetrà millorar l’eficiència del servei del transport públic en superfície, afavorint la mobilitat gràcies a l’augment de la velocitat del bus i garantint que es respectin els carrils per on circula, a més de millorar la seguretat viària i reduir accidents”.

Aquesta mesura és el resultat de la llarga reivindicació del personal de conducció d’autobús, que es troben diàriament amb situacions irregulars que dificulten la seva feina i, en conseqüència, la normal circulació dels vehicles. El principal obstacle són els cotxes que s’aturen al carril bus i obliguen els autobusos, vehicles llargs de 12 o 18 metres, a sortejar els turismes. A més d’alentir la velocitat del bus, s’augmenta el risc d’accident per les maniobres que han de fer els conductors per canviar de carril o bé impedeixen que el bus s’aturi al lloc destinat per fer pujar i baixar el passatge.

Cal recordar que el carril bus és una plataforma pròpia de circulació per al servei d’autobús, una mesura que prioritza el transport públic de superfície i el segrega de la resta de la circulació per guanyar en comoditat per als usuaris, velocitat comercial i seguretat en la conducció. El  carril bus, a mes, millora l’accessibilitat a les parades i ajuda a mantenir una regularitat del servei.

WhatsAppEmailXFacebookTelegram