FAVB

La FAVB ha presentat les seves al·legacions al Pla Director Urbanístic Metropolità. Foto: Blanca Blay/ACN

La Federació d’Associacions Veïnals de Barcelona (FAVB) ha presentat una vuitantena d’al·legacions al nou Pla Director Urbanístic Metropolità, el PDUM. La federació ha celebrat que per primer cop es contempli la millora mediambiental, però ha considerat que calen canvis o millores en alguns àmbits en els quals “es queda curt”. Els veïns, a més, han reivindicat una “governança metropolitana” i que el pla també inclogui espais com l’Aeroport o el Port.

Així mateix, la federació ha demanat una proposta més ambiciosa en àmbits com l’habitatge perquè aquest sigui més accessible, un pla especial d’allotjaments turístics d’àmbit metropolità, una major definició de les avingudes metropolitanes o preservar espais estratègics com l’espai agrícola de la Ponderosa.

Camilo Ramos, president de la FAVB, ho ha explicat en una roda de premsa en la qual també ha exigit que es deixi de fer “politiqueria barata” per veure qui fa l’àrea metropolitana més gran i ha reivindicat una àrea “efectiva”. Ramos ha destacat en positiu que es concebi la ciutat com un “metabolisme urbà”, però ha lamentat que s’oblidin les necessitats de les persones.

En aquest sentit, s’ha referit al dret a accedir a un habitatge, tenir un oci adequat, la salut, la participació social o la connexió entre les persones. Segons ha dit, la participació “s’ha obviat” en la definició del pla inicial.

Alhora, Ramos ha assegurat que en la direcció actual de la ciutat hi haurà un procés de major expulsió de ciutadans de Barcelona cap a la primera corona metropolitana, i de la primera cap a la segona fins que la gent marxi de l’àrea metropolitana. “El procés s’ha iniciat i possiblement el PDUM serveixi per accelerar els processos”, ha augurat.

Port i Aeroport

La FAVB, que ha estudiat el document del PDUM aprovat inicialment, considera que l’Aeroport o el Port haurien d’incloure’s en el pla. Segons han explicat, el document no hi entra perquè aquestes infraestructures ja compten amb plans directors propis.

“No ens queda clara la coherència que pot tenir el pla respecte grans àrees d’expansió com el Port o l’Aeroport”, ha indicat Lisa Marrani, de la comissió d’Urbanisme de la FAVB, que també ha considerat que no es pot fer un planejament a escala metropolitana sense abordar aquestes àrees.

Marc Fando, també de la comissió d’Urbanisme, ha celebrat que per primer cop es tingui en compte en un pla així els escenaris del canvi climàtic i es marquin objectius de reducció de la contaminació, però creu que no és suficient.

Habitatge assequible

Durant la roda de premsa, els veïns han explicat que el pla es queda curt “en moltes coses”. Per exemple, han assenyalat que les avingudes metropolitanes no estan prou definides i hi ha una manca de connexió de les dues lleres del riu Besòs.

En l’àmbit de l’habitatge, la FAVB ha plantejat que l’habitatge assequible sigui com a mínim del 50% i també que es reculli la norma del 30% d’habitatges socials per aplicar-la a tota l’àrea metropolitana. A banda, han reclamat que les entitats puguin participar en el disseny de les denominades àrees d’oportunitat metropolitana, que són on es fa més habitatge, i que l’accés sigui prioritàriament en règim de lloguer.

També han considerat que caldria un PEUAT d’àmbit metropolità perquè cada cop es veu més l’increment dels preus del lloguer en els municipis del voltant de Barcelona i han demanat també una estratègia per tractar el fenomen del barraquisme.

WhatsAppEmailXFacebookTelegram