Juli Fernandez i Laia Bonet

El trajecte inaugural ha començat a la parada de Trinitat Nova de L3 amb el conseller de Territori, Juli Fernández, i la presidenta de TMB, Laia Bonet. Foto: Miquel Vera/ACN

La xarxa de metro de Barcelona ha incorporat aquest dilluns el primer dels cinquanta nous trens comprats per TMB i la Generalitat de Catalunya. El trajecte inaugural ha començat a la parada de Trinitat Nova de L3 amb el conseller de Territori, Juli Fernández, i la presidenta de TMB, Laia Bonet.

Els nou combois, fabricats per Alstom, s’aniran incorporant gradualment en un procés que acabarà a l’estiu de 2024. “Amb això acabem un dels objectius més importants que teníem, que era la substitució de tots els vehicles que encara tenien algun element amb amiant”, ha ressaltat Bonet. Per la seva part, Fernández ha destacat el volum d’inversió “enorme” que ha suposat la compra dels combois, que suma gairebé 320 milions d’euros.

Compra històrica

“Conjuntament, els 26 trens de l’L3 i els 24 de l’L1, sumen un total de cinquanta trens, que és la compra de material mòbil més important de tota la història de TMB”, ha ressaltat Bonet. Pel que fa a les millores, els nous vehicles incorporen novetats com pantalles a color amb la informació del trajecte i la línia, cadires més àmplies i millores en accessibilitat i videovigilància. “A més, són trens molt més sostenibles perquè són més lleugers i incorporen moltes millores en el sistema de filtratge d’aire”, ha afegit.

Els nous vehicles incorporen novetats com pantalles a color amb la informació del trajecte

Per la seva part, Fernández ha indicat que aquesta compra “històrica” s’ha pogut fer efectiva gràcies a la col·laboració entre diferents administracions. Així mateix, ha concretat que els trens que s’incorporaran a l’L3 són els de la sèrie 7.000 d’Alstom, mentre que els de la sèrie 8.000 aniran a l’L1. A parer seu, aquesta inversió permet fer la vida de la gent “una mica millor”. “El transport públic és un ingredient essencial per la felicitat de la gent”, ha manifestat. Segons TMB, el 2023 estarien incorporats al servei el 50% dels trens adquirits.

Endarreriment

Segons han indicat els responsables de la inversió en declaracions a la premsa, cada dues o tres setmanes s’aniran incorporant nous vehicles en un procés gradual. Tanmateix, el president d’Alstom, Leopoldo Maestu, ha reconegut un cert endarreriment en l’entrega dels vehicles per culpa de la situació de pandèmia que va produir-se poc després de l’adjudicació del contracte a l’octubre 2019. “Tots sabem el que ha passat des d’octubre del 2019 fins avui, una pandèmia i problemes bastant severs amb totes les cadenes de subministrament i matèries primeres dels que encara no ens hem recuperat”, ha recordat. Des de la companyia afirmen que, tot i les dificultats viscudes els darrers temps, ja tenen més del 75% dels trens “pràcticament acabats”. “Hi ha deu trens pràcticament a les últimes etapes de validació”, ha afegit Maestu.

WhatsAppEmailXFacebookTelegram