ZBE

Nou revés judicial per a les Zones de Baixes Emissions. Foto: ACN

El Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) ha anul·lat les ordenances municipals aprovades fa quatre anys a Sant Adrià de Besòs, l’Hospitalet de Llobregat, Cornellà i Esplugues per regular la Zona de Baixes Emissions (ZBE) dins les rondes de Barcelona.

Com va fer amb la de Barcelona, el tribunal considera que les restriccions als vehicles més antics no estan prou argumentades, segons ha avançat El Periódico. La informació avançada per aquest diari mostra com els magistrats recriminen que les regulacions locals contemplaven exclusions d’aplicació sense aportar “explicació sobre la raó d’aquesta exclusió ni sobre el motiu pel qual no s’estén a altres serveis essencials”.

L’Hospitalet ja calcula que haurà de tornar prop de 2 milions d’euros a conductors multats mentre defineix una nova ordenança, un pas en el què també treballa Cornellà. A Sant Adrià, en canvi, ja tenen un text nou en vigor des de l’abril, mentre Esplugues ha presentat recurs contra la sentència.

Sense ZBE vigent a l’Hospitalet i a Cornellà

En aquest cas, a banda, hi ha una diferència important respecte de la sentència de Barcelona. La capital catalana va poder mantenir la ZBE mentre va recórrer al Suprem, però l’Hospitalet i Cornellà es quedaran sense la normativa vigent. Sant Adrià, per la seva banda, ja té una regulació actualitzada, mentre que Esplugues ha recorregut al Suprem, cosa que li permetrà mantenir la ZBE fins que es resolgui el recurs.

En paral·lel, cal remarcar que l’Hospitalet és la ciutat on l’impacte de la decisió serà més elevat, ja que la ZBE cobria tota la ciutat. A Cornellà, en canvi, l’efecte serà més limitat, perquè la regulació només afectava el barri i el polígon Famades.

Falta de previsió sobre la renovació del parc de vehicles

Els magistrats també retreuen als ajuntaments no haver inclòs en les regulacions una valoració de com les restriccions condicionen la capacitat econòmica dels conductors, especialment els residents a les ciutats afectades i “col·lectius” empresarials de menor capacitat econòmica”, en haver d’adquirir un vehicle amb distintiu ambiental per poder circular.

El TSJC no conclou que no calguin restriccions, però precisa que, en una ponderació d’interessos dels empresaris o residents, les limitacions s’han de justificar degudament.

WhatsAppEmailXFacebookTelegram