Rodalies

El Govern retreu a l’Estat que els 15 milions per reparar l’avaria “també els paguen els catalans”. Foto: Arxiu

El Govern descarta que la greu incidència que afecta Rodalies sigui un sabotatge coordinat i ha carregat contra el ministre de Transports, Oscar Puente, per “fer insinuacions” a la compareixença de dilluns. La conselleria de Territori creu que la falta de manteniment de la infraestructura “és la que està provocant aquests problemes”. “L’única teoria de la conspiració és que hi ha manca d’inversió de l’Estat. I aquesta és la tristíssima realitat”, ha assegurat el secretari de Mobilitat i Infraestructures del Departament de Territori, Marc Sanglas, després de la reunió del comitè de crisi d’aquest dilluns. Segons Sanglas, “el mateix ministre ha reconegut” que el curtcircuit a Montcada va provocar els incendis als túnels de Barcelona.

La xarxa de Rodalies va viure un diumenge d’incidències generalitzades en plena jornada electoral després que un robatori de coure provoqués una sobrecàrrega a Montcada Bifurcació, un enclavament clau per a la mobilitat que va fer caure tot el sistema de senyalització i comunicacions. Els danys en aquest punt han sigut estructurals i es preveu que es trigui dos mesos a recuperar la normalitat a les línies R3 i R4 nord.

Més tard, hi van haver dos incèndis als túnels de Barcelona que van impedir la circulació a la capital catalana dels combois de l’R1, RG1 i l’R4 sud. Aquesta incidència ja s’ha resolt i a partir de dimarts els trens tornaran a circular per l’interior de Barcelona, tot i que no ho faran amb normalitat a l’R4.

Segons el Govern, “és evident” que “va haver-hi continuïtat” entre el robatori de coure a Montcada i els incendis als túnels de Barcelona i per això han reclamat “inversió per protegir les instal·lacions” perquè un incident “no repercuteixi en el conjunt de la línia”.

“No hi ha sabotatge”

“No hi ha sabotatge i ho ha dit el ministre, que ha acabat confessant que la instal·lació de Montcada on hi va haver el primer incendi va ser la que encadena la resta”, ha subratllat el responsable de Mobilitat i Infraestructures. També ha retret a Puente que hagi atribuït les incidències a “fets vandàlics” quan “no és així”, perquè un terç de les incidències són degudes a problemes amb els trens i un altre 33% són per problemes a la xarxa.

15 milions, que pagaran els catalans

A més, Sanglas ha recordat que els 15 milions que costarà reparar l’avaria pel robatori de coure a Rodalies “també els paguen els catalans”. “Amb la manca d’infraestructures que tenim estem pagant aquests costos. No és un tema que paga Renfe, sinó una despesa més que han d’assumir els catalans”, ha remarcat.

El Govern també ha dit que enviarà a Renfe la factura dels costos afegits d’incrementar el servei de Ferrocarrils a “màxima capacitat” i també dels busos exprès, que Sanglas ha xifrat en 50.000 euros diaris.

Acusacions als Mossos

El titular de Territori ha contestat les acusacions contra els Mossos tot recordant que la policia catalana té responsabilitat sobre l’ordre públic però que “cadascun dels operadors és responsable de les seves instal·lacions”. “Estem cansats de demanar que es protegeixin més les instal·lacions, que hi hagi més tancaments, que els animals no puguin saltar a les vies… És una mala fórmula per part d’un ministre acusar un sistema d’ordre públic. El que haurien de fer és col·laborar. I el que demanem és una inversió en les instal·lacions per evitar que siguin objecte de robatoris”, ha afirmat.

El secretari de Mobilitat i Infraestructures ha explicat que els Mossos no han rebut cap denúncia encara per part d’Adif per investigar els fets i s’ha mostrat estranyat pel fet que el ministeri hagi decidit acudir abans als jutjats que “a la policia competent”.

Evitar “llamps fantasmes”

A més, ha recordat que demanaran una auditoria externa per esclarir el què ha passat. “En altres ocasions han aparegut llamps fantasmes”, ha recordat Sanglas, fent referència al primer motiu que va esgrimir Adif per explicar la greu avaria de l’estiu passat a l’R2, que després es va desmentir.

En aquest sentit, ha insistit que considera que les instal·lacions de la xarxa “no estan prou protegides”. “No acabem d’entendre com una infraestructura estratègica no tingui cap sistema de protecció o de vigilància”, ha dit Sanglas, que ha recordat que l’any passat a Adif hi va haver 194 incidències cada 1.000 quilòmetres a la xarxa, mentre que a Ferrocarrils -l’operadora pública que depèn del Govern- se’n van registrar 29. “La diferència és que Ferrocarrils fa les inversions que pertoca, protegeix les seves instal·lacions, aïlla el conjunt de la xarxa i creiem que Adif fa inversions insuficients i hauria de millorar els elements de protecció”, ha subratllat.

Reclam de disculpes

El Departament de Territori ha exigit al ministre que demani disculpes als catalans per les incidències, que “tenen el mateix dret que els ciutadans de Madrid”, a qui sí que va demanar perdó recentment per incidències a la xarxa de tren.  A continuació, Sanglas ha ironitzat tot dient que “si el ministre hagués de demanar disculpes per les incidències a Catalunya, es passaria el dia demanant-les perquè són constants, són a diari”.

El Síndic de Greuges actua

La institució del Síndic de Greuges ha obert una actuació d’ofici arran de l’afectació. La síndica Esther Giménez-Salinas ha reivindicat que és “urgent” que Rodalies sigui un servei públic “fiable”. Giménez-Salinas ha adreçat una petició d’informació al Departament de Territori perquè expliqui les mesures previstes per garantir els drets dels usuaris a l’assistència, la informació i la qualitat del servei mentre durin les afectacions, així com quina és la data prevista per recuperar la normalitat. També s’ha adreçat al Departament d’Interior per conèixer les accions per evitar els robatoris de coure.

WhatsAppEmailXFacebookTelegram