Espai Línia

D’esquerra a dreta: Esther Vera, Oriol Amat, Marta Espasa i Joan Ramon Rovira. Foto: Línia

Tres pesos pesants de l’economia catalana s’han reunit la tarda d’aquest dijous a l’Espai Línia per tractar un dels temes que més ampolles aixeca a la societat catalana: el dèficit fiscal i d’infraestructures que viu el territori des de fa anys. En un acte organitzat pel diari Ara i conduït per la seva directora, Esther Vera, hi han intervingut la secretària d’Hisenda de la Generalitat, Marta Espasa, el cap d’estudis de la Cambra de Comerç de Barcelona, Joan Ramon Rovira, i el catedràtic d’Economia financera de la Universitat Pompeu Fabra Oriol Amat.

Els tres participants han mostrat sintonia en assenyalar el dèficit d’inversió en tres infraestructures clau per al país: el corredor mediterrani, els ports de Barcelona i Tarragona i Rodalies. “L’Estat espanyol és un model radial i això paralitza l’arc mediterrani”, ha afirmat Espasa. Per la seva banda, Rovira ha dit que aquest dèficit afecta, no només el teixit econòmic i la seva competitivitat, sinó també “l’economia social”.

A l’hora d’assenyalar qui és el responsable d’aquesta situació, la resposta ha estat clara. “El dèficit d’inversió de l’Estat és crònic des de l’any 1955”, ha recordat Rovira per afegir que “Catalunya recapta el 19% i per llei li toca el 15%, però acaba executant el 12%”.

Davant del que semblaria una injustícia en tota regla, Amat ha apuntat un element de reflexió notable. “Potser l’objectiu és fer un país on no hi hagi regions gaire fortes, encara que això acabi afectant l’eficiència d’alguns territoris”, ha dit el catedràtic tot deixant entendre que és el mateix ADN de l’Estat el que acaba penalitzant Catalunya.

Així mateix, Espasa ha considerat que no hi ha voluntat política per part del govern espanyol d’arreglar aquesta situació. És una idea en la qual els dos ponents restants han coincidit plenament.

Com arreglar-ho?

També hi ha hagut espai per a les solucions. Amb tot, la manca de voluntat política s’entoma com un fre massa gran per revertir la situació. Són possibles les solucions imaginatives com la d’Amat de crear una agència pública perquè controli que es compleixin les inversions?

El cert és que, per a Espasa, “ha de ser Europa qui pressioni perquè s’inverteixi en infraestructures”. “No sé si hi ha gaires possibilitats de canviar l’infrafinançament… Potser Europa ens ha d’ajudar a fer complir els compromisos”, ha afegit.

Mea culpa

Tot i les dificultats que suposa no tenir suficient inversió, els tres ponents han afirmat que l’economia catalana és competitiva. Malgrat això, Amat ha assenyalat que hi ha punts en què Catalunya suspèn. “Crec que la legislació i la càrrega administrativa és molt enrevessada i que cal mirar bé com es fan les lleis perquè muntar una empresa no sigui tan difícil”, ha sentenciat.

WhatsAppEmailXFacebookTelegram