Bicicleta eix verd

Encreuament de Comte Borrell i Consell de Cent. Foto: Línia

La justícia ha tornat a etzibar un cop als eixos verds de l’Eixample de Barcelona que va impulsar l’anterior govern d’Ada Colau. Si a l’abril una sentència va ordenar revertir la pacificació de l’eix verd de Comte Borrell, ara una de nova ha tombat el del carrer Rocafort. Aquesta sentència, feta pública el 3 de maig, suposa el tercer pronunciament de la justícia en contra d’una de les propostes estrella de l’anterior govern liderat pels comuns.

De moment, l’alcalde, Jaume Collboni, ja ha anunciat que no desmantellarà l’eix de Rocafort, tal com marca la darrera sentència, tot i que va deixar caure, en una entrevista recent a RNE, que les coses es podien haver fet millor. I és que la magistrada, tal com han expressat les decisions judicials anteriors, considera que l’eix verd de Rocafort s’hauria d’haver tramitat com una modificació del Pla General Metropolità (PGM) i no com una intervenció ordinària. En aquest sentit, Collboni va dir en la citada entrevista que prendran nota de la “debilitat jurídica” de l’actuació i que estan fent intervencions per valor de 2,5 milions d’euros perquè, segons va assegurar l’alcalde, les obres “no es van acabar bé”.

Futur incert

Amb tot, aquesta nova sentència dona la raó a Barcelona Oberta, l’entitat de comerciants que ha recorregut les quatre peatonalitzacions que conformen l’anomenada superilla. De moment, la justícia els ha donat la raó a Consell de Cent –en una sentència del setembre del 2023–, Comte Borrell i Rocafort, mentre que tothom està a l’espera de veure què es decideix amb l’eix verd del carrer Girona, amb sentència pendent.

Collboni avança que l’Ajuntament recorrerà la decisió, però diu que els eixos són cars de mantenir

Tot plegat produeix un cert neguit entre part del veïnat. D’això en parla Xavier Riu, vocal de l’Associació de Veïns de l’Esquerra de l’Eixample, que reconeix que s’estan començant a preocupar. “Al principi no ens preníem seriosament les sentències, però en la mesura que n’han anat sortint, i per les paraules de l’alcalde anunciant canvis, estem amoïnats”, diu. Riu avisa que els eixos verds són “un èxit indiscutible” que defensaran “amb dents i ungles”.

Cost elevat?

Unes paraules que s’entenen millor tenint en compte la defensa, gairebé a mitges, que fa el govern de Collboni de les polítiques dels eixos verds. En una entrevista recent a El Periódico, el batlle va descartar replicar aquest model en altres zones de la ciutat, ja que, segons detalla, el seu manteniment és deu vegades més car que el d’altres carrers i genera problemes de convivència. Collboni parla de corregir les “deficiències” dels eixos verds de Colau, mentre que el veïnat s’ho mira amoïnat.

Pep Sala, president de l’Associació de Veïns de Sant Antoni –on ja fa anys que funciona una superilla–, afirma que per a ells és “molt greu” que hi hagi “la mínima possibilitat de tornar a tenir carrers amb cotxes”. Sala creu que és una decisió que no tindria “sentit urbanístic” i que la superilla “no prohibeix la circulació”, sinó que la limita. També lamenta que els “valors intangibles de la superilla mai compten”. “És evident que mantenir aquest espai públic és car, però no es valora prou la millora de la salut, de la qualitat de l’aire, de la tranquil·litat i que les persones s’hi puguin reunir”, conclou.

WhatsAppEmailXFacebookTelegram