El Govern insta l’executiu espanyol a aplicar el mateix model a les seves oficines. Foto: Jordi Bedmar / Presidència / ACN

El telèfon d’informació ciutadana 012 serà gratuït en un termini “màxim” d’un any i s’elimina la cita prèvia obligatòria per realitzar tràmits de la Generalitat. Es tracta d’una de les mesures incloses en el Model d’atenció ciutadana que el Govern ha aprovat aquest dimarts amb l’objectiu de “lluitar contra la bretxa digital”.

En la roda de premsa posterior a la reunió del Consell Executiu, la portaveu del Govern, Patrícia Plaja, ha calculat que la mesura costarà 1,2 milions d’euros aproximadament.

I el 061?

Plaja ha destacat que aquest dimarts el Govern ha donat un “primer pas” perquè es produeixi la gratuïtat del 012 en un termini màxim d’un any. “Accelerem tots els tràmits perquè sigui com més aviat millor. Per no confondre la ciutadania, la gratuïtat anirà acompanyada d’una campanya de difusió”, ha dit.

Preguntada pel 061, Plaja ha diferenciat els dos telèfons d’atenció a la ciutadania, remarcant que el 012 és competència exclusiva del Govern i, en canvi, el 061 pertany a l’estat espanyol. Plaja ha assenyalat que l’executiu català “ha batallat” per la seva gratuïtat, però que el govern de l’Estat no ho ha acceptat.

Sense cita prèvia

La portaveu del Govern ha assegurat que l’eliminació de la cita prèvia obligatòria és fruit d’escoltar la ciutadania i ha afegit que tampoc serà necessària per als tràmits amb els Mossos. Deixa de ser obligatòria, tot i que la persona que ho desitgi podrà sol·licitar-la de manera voluntària. En aquest context, ha demanat al govern espanyol que apliqui el “mateix model” per a les seves oficines com, per exemple, les de la tresoreria de la seguretat social o per fer tràmits d’estrangeria.

Una oficina per vegueria

Segons ha informat el Govern, cada vegueria disposarà d’una oficina d’atenció ciutadana integrada on, en un únic espai, es podran realitzar els tràmits de l’Administració de la Generalitat. De la mateixa manera, en aquests punts es donarà suport a les persones a l’hora d’accedir als serveis digitals per garantir-ne l’autonomia més enllà del seu nivell de competència digital. Així mateix, el model “enforteix” el canal telefònic i incorpora la videoatenció.

Amb l’ànim de crear mecanismes de suport i acompanyament a la ciutadania en la tramitació digital a través dels diferents canals (presencial, telefònic i digital), el Govern ha explicat que es crearà l’assistent virtual de tramitació, el web de suport a la tramitació i el servei de suport a la tramitació digital a través del 012 i el canal digital.

WhatsAppEmailXFacebookTelegram