Cruïlla Barcelona

L’urbanisme tàctic i les superilles només rebaixen un 0,2% les emissions de contaminació. Foto: Ajuntament de Barcelona

La contaminació preocupa la ciutadania de Barcelona. Segons el darrer Baròmetre municipal, aquest problema es troba entre els principals maldecaps de la població. Així mateix, la llei dicta que l’administració és responsable de reduir les emissions de gasos contaminants, uns gasos que, per altra banda, sumen cada any més de 3.000 morts prematures a tota l’àrea metropolitana.

El mandat és clar i en els darrers anys s’han dut a terme diferents polítiques per rebaixar els nivells de contaminació. El doctor en Economia del col·lectiu 5cèntims Jordi Rosell s’ha fet ressò recentment d’aquestes mesures i ha determinat que la Zona de Baixes Emissions (ZBE), tot i que fa minvar la quantitat de gasos nocius, no és una mesura que per si sola pugui fer que la capital catalana assoleixi els nivells de contaminació que estipulen la llei europea o l’Organització Mundial de la Salut (OMS).

Jordi Rosell, doctor en Economia: “L’urbanisme tàctic i les superilles tenen un efecte negligible en els nivells de contaminació”

Segons l’economista, la ZBE només aconsegueix rebaixar les emissions un 13%, molt lluny del 30% o del 50% que demanen alguns estàndards internacionals. En el seu article, Rosell compara els graus de reducció d’emissions que s’obtenen amb quatre mesures: l’urbanisme tàctic, les superilles, la ZBE i la reducció d’un 25% de la mobilitat que es va poder estudiar durant el confinament per la pandèmia.

Les conclusions de l’article de Rosell són contundents. “L’urbanisme tàctic i les superilles tenen un efecte negligible en els nivells de contaminació”, explica l’economista. Amb aquestes dues mesures combinades només es reduiria el 0,2% de les emissions. De fet, diu l’expert, aquestes dues solucions podrien arribar a implicar, segons alguns càlculs, “un augment dels nivells de la contaminació, ja que els efectes negatius en carrers del voltant superen els efectes positius de les zones d’implementació”.

És per tot això que Rosell considera que l’única mesura realment efectiva seria una combinació de totes les solucions. “Aplicant totes les mesures anteriors i disminuint la mobilitat un 25% reduirem les emissions al voltant d’un 30%”, afirma.

WhatsAppEmailXFacebookTelegram