Transport

Quan es tracta de desplaçaments per estudis, la meitat de la població prefereix el transport públic. Foto: IERMB

Quan hem d’anar a la feina, amb quina mena de transport ho fem? I si ens hem de desplaçar per estudis? Què passa quan es tracta de mobilitat per oci?

Aquestes són algunes preguntes que el darrer informe sobre mobilitat en dies feiners de l’Institut d’Estudis Regionals i Metropolitans de Barcelona (IERMB) va intentar contestar. La primera conclusió de la investigació és clara: a la demarcació de Barcelona el tipus de mobilitat determina el vehicle que emprem.

Així, el vehicle privat motoritzat és el preferit per fer els desplaçaments per anar a la feina. Una de cada dues persones que va a treballar ho fa en cotxe o en moto, el 22% combina la bicicleta amb el desplaçament a peu i la resta, una de cada quatre persones, viatja en transport públic.

En part, aquesta situació es pot explicar per un fenomen: tenir o no tenir aparcament gratuït a la feina. Segons l’IERMB, el 80% de les persones que va en cotxe a la feina té possibilitats d’aparcar sense pagar. Per contra, el 81% dels que hi van en metro no tenen aparcament.

La situació canvia radicalment si parlem dels desplaçaments que es duen a terme per anar als centres d’estudi. En aquest cas, la meitat de la població prefereix utilitzar el transport públic, i gairebé una tercera part anar-hi en bici i a peu. Per últim, en l’anomenada mobilitat personal és on els cotxes i les motos s’utilitzen menys. Un de cada 10 ciutadans es decideix per aquest mètode de transport, mentre que sis de cada 10 prefereixen anar a peu i en bici.

Per què no fem servir més els transports públics?

La qüestió del temps és un dels elements més importants a l’hora de triar el mitjà de transport que fem servir. De mitjana, anar en metro, tren o autobús suposa una despesa de temps de 37 minuts. Queda molt lluny del temps que gastem si anem en cotxe o en moto: 23 minuts de mitjana.

“Particularment, a municipis petits i en desplaçaments que no tenen Barcelona com a origen o destinació la baixa competitivitat del transport públic constitueix una barrera important per al traspàs modal des del vehicle privat”, sentencien des de l’IERMB.

WhatsAppEmailXFacebookTelegram